Schiphol verliest ook Emirates SkyCargo

Na Singapore Airlines Cargo en AirBridgeCargo wijkt nu ook Emirates SkyCargo uit naar buitenlandse luchthavens wegens het wegvallen van start- en landingsrechten op Schiphol.

Schiphol zit potdicht als gevolg van afspraken met omwonenden. Door het plafond van maximaal 500.000 vliegbewegingen is de rek eruit en is er nauwelijks ruimte voor nieuwe vluchten.

Vertrek

Vooral de vrachtsector moet het ongelden, tot groot ongenoegen van belangenorganisaties. Het Russische AirBridgeCargo besloot eerder naar Luik uit te wijken, terwijl Singapore Airlines Cargo voor Brussels Airport kiest. Emirates SkyCargo verplaatst zes wekelijkse vrachtvluchten naar Brussel, Frankfurt en Kopenhagen.

Geen extra slots

Er komen op korte termijn ook geen extra slots voor vrachtvluchten  beschikbaar. Een verzoek voor een zogeheten local rule voor het toekennen van slots aan vrachtvluchten is onlangs weggestemd door de luchtvaartmaatschappijen binnen het zogenaamde Coordination Committee Netherlands (CCN). Hiervan zijn alle luchtvaartmaatschappijen die gebruikmaken van Schiphol lid. De luchtvrachtsector wil dat vrijgekomen slots worden toegewezen aan vrachtvluchten om het aantal huidige vluchten op peil te houden. Per 1 november kunnen zo’n dertig wekelijkse vrachtvluchten niet terecht op Schiphol.

Derde plek

Vrachtvluchten zijn – alhoewel klein in aantal vliegbewegingen – ongeveer 3,5 procent – verantwoordelijk voor 20 procent van de werkgelegenheid die Schiphol oplevert. Schiphol is de op twee na grootste vrachtluchthaven van Europa, na Frankfurt en Parijs. Wereldwijd bekleedt de luchthaven de achttiende positie. Hoe lang dat nog zo blijft is de vraag. (Bron: o.a. luchtvaartnieuws)

 

 

Cookieinstellingen