Schiphol test slimme passagiersbrug

Luchthaven Schiphol wil het boardingproces versnellen door het gebruik van slimme aviobruggen. Op dit moment worden proeven gedaan waarbij sterk geautomatiseerde loopbruggen ervoor zorgen dat het vliegtuig binnen een minuut ‘aan de gate staat.’

Het aansluiten van de aviobrug is nu nog een handmatige klus voor de operator. Er moet flink met de joysticks worden gestoeid om de aviobrug op de goede manier tegen het toestel aan te zetten zodat passagiers veilig en comfortabel kunnen in- en uitstappen.

Proeven

Het afgelopen jaar deden Schiphol en leverancier CIMC-TianDA samen met KLM proeven om een aviobrug automatisch aan te sluiten. De operator voert op een touch screen in de kop van aviobrug het type vliegtuig in en de gerobotiseerde brug doet vervolgens de rest bijna helemaal zelf. Alleen de laatste meter moet nog door de operator zelf worden gedaan.

Volautomatisch

In de volgende testfase wordt geprobeerd de brug helemaal zonder tussenkomst van de operator met het vliegtuig te verbinden. Op basis van het vluchtinformatiesysteem herkent de brug het vliegtuig, waardoor de verplicht aanwezige operator feitelijk alleen nog toezicht hoeft te houden.

Primeur

De innovatie is volgens Schiphol uniek in de wereld en betekent goed nieuws voor de airlines en afhandelaren. De geavanceerde aviobrug kan in de toekomst bijdragen aan een snelle omdraaitijd van het vliegtuig. Voor passagiers is dat een verbetering, want zij kunnen eerder het toestel verlaten. Als alles volgens planning verloopt verwacht Schiphol in 2019 een primeur te hebben met de eerste gerobotiseerde passagiersbrug (Bron: Luchthaven Schiphol).

Cookieinstellingen