Vakbond en werkgevers luiden noodklok over beperking vrachtvluchten

Vakbond FNV en ondernemersverenigingen evofenedex, TLN en Air Cargo Netherlands luiden de noodklok vanwege de beperking van vrachtverkeer op Schiphol. Daardoor overwegen vrachtmaatschappijen uit te wijken naar andere, voornamelijk buitenlandse luchthavens.

De luchtvrachtsector kreeg recent twintig procent minder slots op Schiphol toegewezen. Daarop kondigde AirBridgeCargo aan al haar activiteiten op Schiphol te beperken. Afhandelingsbedrijf Menzies zag zich genoodzaakt honderd medewerkers te ontslaan.

Reserveslots

FNV en werkgeversverenigingen trekken nu gezamenlijk op en willen dat staatssecretaris Dijksma ingrijpt. Zij heeft de bevoegdheid om de onafhankelijke slotcoördinator op Schiphol op te dragen om voor het winterseizoen extra slots aan luchtvracht toe te kennen. Met 600 extra slots is het probleem voor dit jaar opgelost aldus de organisaties. Het zou niet ten koste van passagiersvluchten hoeven te gaan en zal ook niet leiden tot meer dan de maximaal toegestane 500.000 vliegbewegingen. De organisaties vragen om de vele slots die dit jaar niet werden benut door annuleringen opnieuw uit te delen en specifiek aan vrachtvluchten.

Systeem

Vanaf volgend jaar zou Schiphol een systeem kunnen instellen, waarbij slots die zijn komen te vervallen opnieuw worden uitgegeven. Deze techniek wordt op dit moment ontwikkeld. Daarnaast pleiten partijen al langer voor een ‘local rule’ waarbij vrachtvluchten voorrang krijgen bij het toekennen van reserveslots. Deze maatregel zou vanaf de zomer 2018 in kunnen gaan.

In de Tweede Kamer is woensdag 4 oktober opnieuw overlegd over de Nederlandse luchtvaartsector. (Bron: luchtvaartnieuws.nl)

Cookieinstellingen