Strooibeleid: minder, minder, minder

Zogenaamde city-sprayer in gebruik bij Meerlanden
Zogenaamde city-sprayer in gebruik bij Meerlanden
Foto: meerlanden

Met de winterperiode voor de boeg heeft het college van burgemeester en wethouders in samenwerking met de dorps- en wijkraden voor de periode 2018 tot 2020 een nieuw strooiplan laten maken. Kern van het nieuwe plan: minder zout, minder kilometers en kortere uitruk- en strooitijd.

De gemeente Haarlemmermeer beheert 710 kilometer wegen en 250 kilometer fietspaden. In het huidige Gladheidsbestrijdingsplan waren hiervan respectievelijk 485 en 190 kilometer opgenomen, naast 200 zoutkisten.

Duurzaam

“In het nieuwe plan wordt onze gladheidsbestrijding duurzamer”, aldus Michel Boon van het cluster Beheer en Onderhoud in een toelichting vanuit de gemeente. “De tijd waarin we curatief bestrijden, wordt verkort van vijf naar drieënhalf uur, zodat méér verkeer profiteert.” Curatief betekent gladheidsbestrijding als de weg daadwerkelijk glad is door bijvoorbeeld sneeuw. “Een andere verandering is dat we minder kilometers weg aanpakken. Op erftoegangswegen binnen de bebouwde zal, conform landelijke richtlijnen, minder gladheidsbestrijding plaatsvinden.” Reductie van de hoeveelheid zout wordt bereikt door minder kilometers weg te bestrijken met de gladheidbestrijding. In de wijze van bestrijding verandert niets.

Efficiency

In het nieuwe plan worden de strooiroutes ingekort, waardoor minder tijd nodig zal zijn. Boon: “Het grote voordeel hiervan is, dat de wegen waar gestrooid wordt, eerder veilig zijn te gebruiken. Verder hebben we de routes onder de loep genomen op zoek naar meer efficiency. Die hebben we gevonden. Een knelpunt blijft wel dat door de aanwezigheid van één zoutdepot in de uitgestrekte polder strooiwagens veel kilometers rijden zonder te strooien. De komende jaren gaan we kijken of dat anders en beter kan.”

Fietspaden

“De hoeveelheid fietspaden waarop gladheid wordt bestreden is gelijk gebleven”, aldus Boon. “Fietsers vormen een kwetsbare doelgroep, dus daar hebben we veel aandacht voor. Voor fietspaden hebben we speciaal materieel. Door te sproeien bereiken we op fietspaden een optimale gladheidsbestrijding.”

Veiligheid

Aan alles wat de gemeente doet, hangt een prijskaartje dat inwoners moeten betalen. In het huidige plan is de belangrijke infrastructuur eerder vrij van gladheid, mede doordat de afstand naar een strooiroute beperkt wordt. “Een snellere gladheidsbestrijding bevordert de veiligheid. Daar staat tegenover dat binnen de bebouwde kom minder gladheid wordt bestreden. Maar daar zijn de snelheden lager. Verder is het bij gladheid altijd belangrijk dat de weggebruiker zijn rijgedrag aanpast. Die kan door het gebruik van winterbanden ook zélf voor meer veiligheid zorgen.”

Cookieinstellingen