Omwonenden argwanend: ‘Schiphol groeit té snel’

Toegang tot Schiphol.
Foto: Schiphol

Door de snelle groei dreigt Schiphol dit jaar al het afgesproken groeiplafond te bereiken. De luchthaven zegt zich aan de afspraak te houden. Bewoners en experts zijn sceptisch, blijkt uit een item van mediapartner NH.

500.000 vliegbewegingen, dat is de grens. Tot aan 2020 mag Schiphol niet meer groeien dan dat. Luchtvaarteconoom Eric Pels vindt het niet heel waarschijnlijk dat de luchthaven inderdaad tot die tijd niet meer zal groeien.

‘Het is al eerder gebeurd dat het vastgestelde maximale aantal vliegbewegingen werd overschreden. Als er na de verkiezingen een nieuw kabinet komt, zullen ze vast met Schiphol praten om te kijken naar de mogelijkheden. Dan zijn ze vast wat soepeler.’

Dit is precies waar bewoners rondom Schiphol al jaren voor vrezen. Bewonersvertegenwoordiger Kees van Ojik: ‘Onze grootste zorg is dat ze ook deze afspraak weer overboord wordt gegooid. Dat de politici zwakke knieën krijgen. Dit is de enige afspraak die nog staat.’

Prijsvechters

KLM verwijt Schiphol geen goed beleid te hebben gevoerd, waarbij te veel prijsvechters zijn aangetrokken. ‘Onze concurrentiepositie dreigt te beschadigen als we de komende vier jaar niet meer kunnen groeien. Dat is heel zuur’, zegt luchthavenstrateeg bij KLM, Pieter Cornelisse.

Volgens hem is het belangrijk dat de komende tijd wordt gewerkt om de luchthaven ‘gangbaarder’ te maken. De groei is zó explosief geweest, dat we nu eerst moeten zorgen dat we de grote stroom passagiers beter kunnen verwerken.

Ook KLM hoopt dat Schiphol daarna de grenzen zal bijstellen: ‘We hopen dat de partijen daarna weer met elkaar aan tafel gaan om te praten over een mogelijke toekomstige groei.’

Mogelijkheden tot groei

Dat Schiphol manieren vindt om zich onder de afgesproken aantal vliegbewegingen uit te komen, ziet luchtvaarteconoom Pels wel gebeuren: ‘De afspraken zijn vooral gebaseerd op de klachten rondom het geluidsoverlast. Als Schiphol hier slim op inspeelt, zijn er misschien weer mogelijkheden voor groei’, aldus Pels.

De bewoners geloven niet in een groei waarbij geluidshinder zal afnemen. ‘De luchthaven stelt het te rooskleurig voor’,  aldus Kees van Ojik, die naast de Zwanenburgbaan woont. ‘Als Schiphol de afspraken overboord gooit, is ál het vertrouwen weg. Wat betekent een afspraak dan nog?’

Lokale economie

Lokale ondernemers zijn alleen maar blij met de groei van Schiphol. Hoteldirecteur Floris Licht opende vorig jaar een nieuwe locatie van Novotel in Hoofddorp: ‘De markt is nog steeds niet verzadigd. Laat die gasten maar komen, dat betekent voor ons meer kamers en vergaderzalen verhuurd!’

HMSHost, het bedrijf dat het grootste deel van de restaurants en cafés op de luchthaven runt, ziet zelfs een mogelijke groeistop niet als een probleem. ‘We zullen daar daar dan slim op inspelen en ervoor zorgen dat we specifieker die reizigers kunnen bedienen.’

Of Schiphol inderdaad de ruimte krijgt om te groeien moet nog blijken.

 

Reacties