SCHIPHOL - Op Schiphol worden reizigers met verminderde mobiliteit vanaf deze week door zelfrijdende rolstoelen naar hun gate gebracht. Met deze innovatie wil Schiphol de zelfstandigheid van deze reizigers vergroten en het reizen zo makkelijk mogelijk maken. Tien autonome rolstoelen van WHILL rijden een jaar lang rond op de luchthaven, om ze uitgebreid te testen in de praktijk.
(bron en foto: Schiphol newsroom)
Vertrekkende reizigers met verminderde mobiliteit, zoals ouderen of mensen met lichamelijke klachten, kunnen de rolstoelen gebruiken op de luchthaven. De dienst is gratis en vooraf reserveren is niet nodig. De rolstoelen staan klaar op drie locaties in Lounge 2 en 3, vlak na de paspoortcontrole. Dit is in het non-Schengengebied met voornamelijk intercontinentale bestemmingen. Reizigers kunnen eenvoudig instappen, hun gordel omdoen en een gatenummer selecteren. De rolstoel rijdt er dan zelfstandig naartoe. Na aankomst bij de gate stapt de reiziger uit en rijdt de rolstoel zelf terug naar het startpunt.
Patricia Vitalis, Executive Director Operations bij Schiphol: “Autonome voertuigen spelen een belangrijke rol op de luchthaven van de toekomst en dat brengen we nu al in de praktijk. Na een korte testperiode in 2023 nemen we nu een jaar lang de tijd om de zelfrijdende rolstoelen uitgebreid te testen op de luchthaven. Reizigers met verminderde mobiliteit willen zich graag zelfstandig over de luchthaven bewegen. De zelfrijdende rolstoelen maken dat mogelijk, zonder dat een assistent hoeft mee te lopen. Deze innovatie is een belangrijke stap in onze voortdurende inspanningen om de luchthaven voor iedereen toegankelijk te maken”.
De zelfrijdende rolstoel
De zelfrijdende rolstoel heeft een bagagerek aan de achterzijde waar de handbagage in geplaatst kan worden. De rolstoel beschikt over sensoren die rekening houden met andere reizigers, obstakels en de omgeving. Er zit een noodknop op de rolstoel en een stoelriem om de veiligheid te garanderen. Als reizigers toch behoefte hebben aan persoonlijke assistentie wordt dit verzorgd door Axxicom Airport Caddy.
Testperiode en vervolg
In eerste instantie zijn de rolstoelen elke werkdag tussen 09:00-17:00u beschikbaar bij de startpunten in Lounge 2 en 3. De komende maanden wordt de dienst verder uitgebreid en worden er testen uitgevoerd, waaronder: met de rolstoel de lift in, een rolstoel beschikbaar stellen voor aankomende reizigers bij de gate, een pauze- en tussenstop functie. Schiphol wil tijdens de testperiode leren hoe de rolstoelen passen in het luchthavenproces en hoe ze bijdragen aan de ervaring van de reizigers. De testperiode is onderdeel van Schiphols verkenning om de dienst structureel aan te bieden op de luchthaven. Binnenkort start Schiphol een marktconsultatie om de markt en de daarin bestaande mogelijkheden verder te onderzoeken.