VNV dringt aan op actie vliegveiligheid Schiphol

15 nov 2017, 15:28 Schiphol
06 januari 2021 nieuwsfoto badhoevedorp 01
hjb
Schiphol en de overheid doen te weinig om risico’s op het gebied van vliegveiligheid op en rond de luchthaven aan te pakken. Dat stelt de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV).
Een van de grootste pijnpunten vormen de gemiddeld zestien baanwisselingen per dag op Schiphol om geluidshinder te verminderen. Dat schrijft de VNV in een brief aan de Tweede Kamer.
Incidenten
Het verkeer in de lucht en op de luchthaven moet voorspelbaarder worden, aldus de vliegers. Ook het oversteken van voertuigen en vliegtuigen over start- en landingsbanen in plaats van dat ze eromheen rijden, is de vereniging een doorn in het oog. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) meldt dat er jaarlijks sprake is van vijftig incidenten, zegt de VNV-woordvoerder. “Die lopen nu allemaal relatief goed af, maar wat gebeurt er als het een keertje niet goed afloopt?’’
Minder ingewikkeld
De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) oordeelde dit voorjaar al dat de nationale luchthaven complex en druk is geworden en dat de afhandeling van het vliegverkeer minder ingewikkeld moet.
Verbeterpunten
In een 'Position Paper' kwam de VNV eerder deze week al met een reeks verbeterpunten. Genoemd werden ‘Bepaal een aanvaardbare en integrale veiligheidsnorm’, ‘Ontwikkel een integraal veiligheidsmanagement op Schiphol’, ‘Verlaag het aantal baanwisselingen (omwille van geluidspreiding) per dag op Schiphol’, ‘Investeer in capaciteit en expertise van de inspectie’ en ‘Hanteer ‘One Runway, One Frequency, One Language’ (OROFOL).
Veiligheid voor alles
Schiphol laat in een reactie weten dat de OVV in dat rapport ook heeft benadrukt dat Schiphol veilig is. Met de aanbevelingen van de raad is de luchthaven naar eigen zeggen aan de slag gegaan. “Elke luchthaven moet voldoen aan strenge mondiale wet- en regelgeving. Ook Schiphol. Samen met Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) hebben we een zeer open meldingscultuur”, aldus de luchthaven. “We vinden het heel belangrijk dat voorvallen gemeld worden. Het doel hiervan is om te leren en maatregelen te nemen om de veiligheid verder te verbeteren in de toekomst. LVNL onderzoekt alle meldingen. Daarnaast is er een team van professionals (het Runway Safety Team) dat op Schiphol dag in dag onafgebroken aandacht besteedt aan het verminderen van deze runway incursions. We doen nooit concessies aan veiligheid.”