BADHOEVEDORP - De colleges van B&W van Amsterdam en
Haarlemmermeer hebben op 8 oktober besloten om de plannen voor een nieuwe,
bredere Sloterbrug aan te passen vanwege de hoge kosten. Gekozen is voor het
uitvoeren van groot onderhoud aan de huidige brug. Ook gaat de gemeente
Haarlemmermeer twee kruispunten bij de Sloterbrug aanpassen om de
verkeersveiligheid te vergroten.
(bron: Gemeente Haarlemmermeer / foto Wethouders Van der Horst en Ruigrok op de Sloterbrug: copyright Wilco Veerman)
De besluiten volgen na onderzoek naar goedkopere
alternatieven voor de brug en advies van de begeleidingsgroep Sloterbrug.
Te hoge kosten
In 2021 werd het project Sloterbrug weer opgestart, nadat
eerdere discussies over de Sloterweg in Amsterdam in 2019 voor uitstel zorgden.
Een nieuwe schatting van de kosten voor de vernieuwing van de brug kwam op 29,2
miljoen euro, een stijging van 17,9 miljoen euro ten opzichte van de eerdere
schatting uit 2018. Voor zowel Amsterdam als Haarlemmermeer bleek dit bedrag
onhaalbaar, waardoor gezocht werd naar alternatieven.
Onderzoek naar alternatieven
Het projectteam van beide gemeenten onderzocht goedkopere
oplossingen. Verkeersveiligheid was hierbij het belangrijkst. Het verbeteren
van de doorstroming voor het autoverkeer kreeg minder prioriteit. In de zomer
van 2023 was het onderzoek naar vier mogelijke varianten afgerond. Hieruit
bleek dat de huidige Sloterbrug met groot onderhoud nog zeker 25 jaar mee kan.
Variant 1: de voorkeursoplossing
De gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer hebben na het
onderzoek aangegeven dat variant 1 de voorkeur krijgt. De voorkeursvariant
heeft als groot voordeel dat deze financieel haalbaar is. Ook verbetert de
verkeersveiligheid aanzienlijk. Daarnaast sluit deze variant aan bij het
collegeakkoord van Amsterdam, waarin onderhoud centraal staat. Voor andere,
duurdere varianten is op dit moment geen geld. Ook zal het langer duren voordat
dit extra geld is gevonden en gestart kan worden met de uitvoering.
Begeleidingsgroep en advies
De begeleidingsgroep Sloterbrug, bestaande uit dorpsraden,
ondernemers, bewoners en andere belanghebbenden, gaf in februari 2024 haar
advies. De begeleidingsgroep vindt variant 1 voor de Sloterbrug de "minst
slechte" variant. Verder adviseert zij om alle verkeersproblemen in een
veel breder verband te bekijken dan alleen bij de Sloterbrug. Ook vraagt de
groep om onderzoek naar mogelijkheden om autoverkeer op de Sloterbrug te
beperken ten gunste van fietsers.
Wethouder Melanie van der Horst (Verkeer & Vervoer,
gemeente Amsterdam): "We gaan samen met Haarlemmermeer en de Vervoerregio
zorgen dat de Sloterbrug weer 25 jaar mee kan. Daarnaast maken we meteen de
omliggende kruispunten verkeersveiliger, zodat alle buurtbewoners weer veilig
naar school, sport en werk kunnen fietsen."
Wethouder Marja Ruigrok (Verkeer & Vervoer, gemeente
Haarlemmermeer): “Met de keuze voor optie 1 nemen we enkele zorg- en
aandachtspunten mee van de begeleidingsgroep. Hierbij kiezen we voor een
betaalbare optie waarbij de verkeersveiligheid rondom de brug voorop staat.”
Vervolgstappen
Naar verwachting gebeurt het groot onderhoud aan de
Sloterbrug in 2026. Voor de nieuwe kruisingen bij de Sloterbrug wordt een
ontwerp gemaakt in overleg met de begeleidingsgroep. Volgens planning is de
uitvoering van deze werkzaamheden in 2027.
Meer informatie
Meer informatie over de Sloterbrug staat op
de website van
Badhoevedorp.