Gemeente Haarlemmermeer zet een volgende concrete stap in de
uitvoering van het woonwagenbeleid. Het college heeft besloten mee te werken
aan de komst van drie nieuwe woonwagenstandplaatsen aan de Zuiderdreef in
Nieuw-Vennep, naast de bestaande woonwagenlocatie bij de ijsbaan.
Met deze uitbreiding begint de gemeente aan de opgave om in
totaal 21 extra woonwagenstandplaatsen te realiseren. Daarmee geeft
Haarlemmermeer uitvoering aan haar verantwoordelijkheid om voldoende
woonwagenstandplaatsen beschikbaar te hebben voor woonwagenbewoners.
Eerste uitvoering van woonwagenbeleid
Voor de drie nieuwe standplaatsen is op 21 oktober 2025 een
omgevingsvergunning aangevraagd. De locatie heeft volgens het huidige
omgevingsplan geen woonbestemming. Na een zorgvuldige afweging heeft het
college besloten medewerking te verlenen aan de ontwikkeling.
De uitbreiding sluit direct aan op de bestaande
woonwagenlocatie. Hierdoor kunnen woonwagenbewoners dicht bij elkaar wonen en
blijft ruimte bestaan voor wonen in familieverband. Dat is een belangrijk
onderdeel van de woonwagencultuur.
Wethouder Marjolein Steffens-van de Water is blij dat de
eerste uitbreiding nu in zicht komt. "Dit besluit laat zien dat we werk
maken van ons woonwagenbeleid. We weten dat er behoefte is aan extra
standplaatsen. Met deze eerste drie plekken zetten we een belangrijke stap voor
woonwagenbewoners die wachten op een passende woonplek. Tegelijk dragen we bij
aan het behoud van de woonwagencultuur, waarin familie en gemeenschap een
belangrijke rol spelen."
Zorgvuldige afweging van belangen
Voor de uitbreiding van de standplaatsen in het groene
gebied langs de Zuiderdreef is gekeken naar de gevolgen voor de omgeving.
Hoewel een deel van het aanwezige groen weg moet, worden ter compensatie op
andere plekken in Nieuw-Vennep en in PARK21 nieuwe bomen geplant. Volgens het
college blijven hierdoor zowel de groene uitstraling van de omgeving als de
belangrijkste groenstructuren langs de Zuiderdreef behouden, waardoor het groen
in het gebied voldoende zichtbaar en herkenbaar blijft.
Wethouder Beryl van Straten licht toe: "We hebben
zorgvuldig gekeken naar de ruimtelijke gevolgen van deze ontwikkeling. Door aan
te sluiten bij een bestaande woonwagenlocatie beperken we de impact op de
omgeving en voorkomen we versnippering. Zo maken we een keuze die zowel recht
doet aan de behoefte aan woonwagenstandplaatsen als aan de kwaliteit van de
leefomgeving."