Donderdag 1 juni bezocht het project ‘Beat the street’ het Haarlemmermeer Lyceum in
Hoofddorp.
Zo’n 150 leerlingen maakten kennis met despeciaal ontwikkelde virtual reality-game. In het project ervaren ervaren
jongeren hoe het is om in de dode hoek van een afslaande vrachtauto te fietsen, of wat smartphonegebruik in het verkeer met hun oplettendheid doet. Dit jaar sluit ook TeamAlert aan bij Beat the Street van Samsung en Veilig Verkeer Nederland.
Juiste keuze
Samen met gamevrienden Lars, Carlo en Yasmin ervaarden de jongeren levensechte verkeerssituaties die je als scholier dagelijks tegenkomt. Een dode hoek van een afslaande vrachtwagen bijvoorbeeld. Vrienden staan aan de overkant te wachten en roepen: Wat doe je dan? Fiets je snel voorlangs of stop je even om de vrachtwagen voor te laten en je vrienden vooruit te laten fietsen? Door de sensoren in de Gear VR krijgen de deelnemers live feedback en weten ze direct of zij de juiste keuze hebben gemaakt.
TeamAlert
“Scholieren schatten gevaren op de fiets niet altijd goed in,” zegt Menno van den Berg, Vice President Mobile van Samsung Electronics Benelux. “Zo’n VR-bril maakt indruk en is daardoor een fantastisch middel om dingen uit te leggen.” Henk Schravemade, directeur-bestuurder van TeamAlert: “Met onze projecten richten wij ons ook regelmatig op onderwerpen zoals afleiding in het verkeer, waar Beat the Street zich natuurlijk ook op toespitst. We zijn dan ook blij dat de VR-game vanaf dit jaar deel van onze projecten uitmaakt.”