De schoolbesturen van primair, voortgezet en speciaal onderwijs in Haarlemmermeer en de gemeente trekken samen op in de financiering van de onderwijshuisvesting. Hiertoe is in gezamenlijkheid een Integraal Huisvestingsplan geschreven, dat maandag 20 november werd gepresenteerd. De gemeenteraad buigt zich medio december over dit plan.
In het plan is
nieuwbouw voorzien voor de basisscholen het Mozaïek (Dorpstraat hoek Noorderdreef), de Boog en Antonius aan de Ridderspoorstraat in Nieuw-Vennep. In Hoofddorp in Nassaupark, de Dik Trom school en de Juliana van Stolbergschool, alsmede het Hoofdvaart College/De Linie.Daarnaast komt er nieuwbouw van een basisschool in Zwanenburg-oost. Uitbreiding of renovatie staan in de planning voor de scholen in Lisserbroek, Zwaanshoek en Zwanenburg-west.
Cost of ownership
Uniek. Als proces, qua resultaat en gezien het perspectief. Zo karakteriseren de betrokken bestuursleden en wethouder Onderwijs John Nederstigt de uitkomst van hun poging gezamenlijk op te trekken op dit dossier. Zo’n 5 jaar geleden nam Paul Bronstring namens Jong Leren, stichting voor confessioneel onderwijs in de regio, het initiatief voor verkennend overleg.
“Wat zou het betekenen als we de huisvestingsproblematiek voor het gehele onderwijs in de polder zouden benaderen alsof we één schoolbestuur zijn?”, zo luidde zijn vraag. Het leidde tot enthousiasme, veelvuldig overleg, een tweedaagse conferentie in de provincie en als afsluiting daarvan een heus Akkoord van Kamerik. Kern van de conclusie: besturen en gemeente samen tekenen voor het dragen van de cost of ownership .
In samenhang en perspectief
Voor een goed begrip: de gemeente is verantwoordelijk voor het neerzetten van schoolgebouwen en krijgt hiervoor een bijdrage van het rijk. De schoolbesturen betalen de exploitatie. De rijksbijdrage aan nieuw- en verbouw van scholen is ruimschoots ontoereikend, stelt wethouder Nederstigt.Een recente aanbestedingsprocedure strandde omdat de laagste inschrijver in de aanbesteding nog altijd twintig procent boven dat budget uitkwam. Door nu alle budgetten die voor huisvesting en exploitatie bij elkaar op te tellen, kan efficiënter met het geld worden omgegaan. “Het vereist dus ook onderling vertrouwen, want de tussenschotten zijn weggehaald. Je kijkt niet alleen naar je eigen school, maar beziet de actualiteit in samenhang en in perspectief. Denk aan leerlingenprognoses in krimp- en in groei wijken.”
Geven en nemen
De grote winnaars zijn de kinderen, aldus de ondertekenaars. Zij profiteren van de beste faciliteiten in optimaal en duurzaam gebouwde scholen. “Daarbij kunnen we er op deze manier voor zorgen dat in kleine dorpen klein scholen in stand gehouden kunnen worden, dankzij de grote scholen in de grote kernen. Immers, we geven en we nemen samen. Iedere partner is hierop aangesproken.”