Schiphol vervolgt test met zelfrijdende rolstoelen

13 jul , 12:57 Nieuws
rolstoel5 5
SCHIPHOL - Na een succesvolle testperiode in 2023 vervolgt Schiphol de test met zelfrijdende rolstoelen. Tien innovatieve rolstoelen van WHILL Autonomous Mobility worden vanaf september een jaar lang ingezet op de luchthaven.
Het doel van de test is om te ontdekken hoe zelfrijdende rolstoelen het reizen voor mensen met verminderde mobiliteit zo gemakkelijk mogelijk kunnen maken. Deze reizigers worden met de zelfrijdende rolstoelen naar hun gate gebracht, zonder dat een assistent hoeft mee te lopen. De dienstverlening draagt daarmee bij aan de behoefte van reizigers met verminderde mobiliteit om zich zelfstandig over de luchthaven te bewegen. Schiphol wil tijdens de testperiode leren hoe de rolstoelen passen in het luchthavenproces en hoe ze bijdragen aan de ervaring van deze reizigers.
De komende maanden werkt leverancier WHILL aan de voorbereidingen, zoals het configureren van de routes. Vanaf september zijn tien rolstoelen beschikbaar voor voornamelijk intercontinentale en Britse reizigers die daar gebruik van willen maken. Deze testperiode van een jaar in het non-Schengen gebied is onderdeel van de verkenning om de dienstverlening structureel aan te bieden op de luchthaven. Binnenkort start Schiphol een marktconsultatie om de markt en de daarin bestaande mogelijkheden verder te onderzoeken.
De zelfrijdende rolstoel
De zelfrijdende rolstoel heeft een bagagerek aan de achterzijde waar de handbagage in geplaatst kan worden. Vervolgens kan de reiziger met verminderde mobiliteit op het service scherm een bestemming op Schiphol invoeren, bijvoorbeeld de gate voor het boarden. De rolstoel rijdt dan zelfstandig naar deze bestemming toe. De rolstoel beschikt over sensoren die rekening houden met andere reizigers, obstakels en de ruimte om zich heen. Er zit een noodknop op de rolstoel en een stoelriem om de veiligheid te garanderen. Na aankomst op de bestemming stapt de reiziger zelf uit en rijdt de rolstoel zelf terug naar het startpunt, van waar volgende reizigers met verminderde mobiliteit gebruik kunnen maken van de rolstoelen. Als reizigers behoefte hebben aan persoonlijke assistentie, wordt dit verzorgd door Axxicom Airport Caddy.