Handhavers Schiphol 'zoeken en zieken' valet parking chauffeurs

23 aug 2017, 14:54 Nieuws
img 1940 e1503492259104
eigen foto
Zogenaamde ‘handhavers’, die dienst doen op de rijwegen voor de vertrek- en aankomsthallen op Schiphol, maken zich schuldig aan intimidatie, machtsmisbruik en soms zelfs bedreiging.
Dat zeggen chauffeurs van verschillende valet parking bedrijven die op de luchthaven actief zijn tegenover haarlemmermeer.nieuws.nl Reizigers boeken bij dergelijke ondernemingen een parkeerplaats vlakbij Schiphol gedurende hun verblijf in het buitenland; hun auto wordt op de luchthaven opgepikt op een afgesproken tijdstip en hij staat weer voor ze klaar als ze terugkomen. Het gaat op jaarbasis om tienduizenden auto’s en honderdduizenden luchtreizigers.
‘Tikker’
Medewerkers van deze dienstverleners, waaronder die van de grootste aanbieder Central Parking, ervaren in toenemende mate dat handhavers op de rijbanen voor de terminals ‘zoeken en zieken’. “Wij nemen daar een auto van een eigenaar over”, legt ondernemer Azdine Boulahrouz de situatie uit. “Dat neemt hooguit een paar minuten in beslag. We kijken de auto immers wel even na op schades en maken daar eventueel een foto van, zodat hier later bij aflevering geen discussie over kan zijn. Maar zodra een klant uitstapt en onze medewerker contact maakt, duiken die ‘tikkers’ erop.” Met tikken verwijst Boulahrouz naar het apparaatje waarmee ze digitale bonnen kunnen uitschrijven. En dat doen ze in de ogen van de valet parking ondernemers met wel heel erg veel enthousiasme. “Negentig euro per keer plus administratiekosten. En dan kunnen wij weer uren steken in bezwaarschriften.”
Bedreigingen
Volgens medewerkers van de betrokken bedrijven blijven de pesterijen niet bij bonnen uitdelen. “Er zijn mensen bedreigd”, zegt een van hen. “We hebben video-opnamen gemaakt. Daarop is onmiskenbaar te zien dat ze er alles aan doen om ons het werken onmogelijk te maken.” Dat gaat volgens Boulahrouz zo ver dat sommige Schiphol-medewerkers klanten van de bedrijven aanspreken, hen wijzen op vermeende malafide praktijken van deze bedrijven en vervolgens visitekaartjes meegeven met daarop de gegevens van Schiphol’s eigen ‘officiële’ valet parking service. “Maar de grootste frustratie is dat we dagelijks met eigen ogen zien hoe andere parkeerders voor hal 1 en in de bocht van hal 2 naar 3 straffeloos hun auto onbeheerd kunnen achterlaten, terwijl wij, nota bene met een extra chauffeur in de auto en de coördinator ernaast, keer op keer op de bon worden geslingerd. In minder dan 5 minuten zijn we weer weg, maar die handhavers hebben kennelijk zo hun eigen regels.”
Onduidelijkheid
De gemeente Haarlemmermeer stelt desgevraagd in een reactie, dat de betreffende functionarissen niet hun
BOA’s – Bijzondere OpsporingsAmbtenaren – zijn, maar dat het gaat om personeel dat werkzaam is voor of bij Landside Operations Schiphol. Een woordvoerder van de persafdeling van de luchthaven bevestigt in een tweeregelige reactie, dat het hier inderdaad niet gaat om BOA’s, maar om ‘handhavers’. Wat daaronder moet worden verstaan en met welke bevoegdheden deze personen op de rijwegen voor de terminals acteren, laat de woordvoerder vooralsnog in het midden. Ook naar een verklaring voor het opmerkelijke gedrag van deze medewerkers, is het voorlopig gissen. Ondanks aandringen is men er bij Royal Schiphol Group namelijk nog niet geslaagd binnen redelijke termijn antwoorden te geven op gestelde vragen met betrekking tot de negatieve ervaringen van de valet parking chauffeurs op de luchthaven.
Gesprek
Boulahrouz heeft zelf ook verschillende pogingen ondernomen om met Schiphol en met de baas van de handhavers in contact te komen. Dat laatste lukte een keer, maar van de belofte er vervolgens snel op terug te komen, is verder niets terecht gekomen. “Ik ben graag bereid te overleggen om te bezien op welke manier we zonder gedoe ons werk kunnen doen. Maar ik zal bij die ontmoeting zeker ook de video-filmpjes laten zien. Dat zullen ze dan misschien niet leuk vinden, maar het is wel de dagelijkse praktijk voor onze mensen. Wat ze daar onder handhaven verstaan, kan namelijk echt niet.”