Met de start van de campagne YouChoose wil de gemeente Haarlemmermeer het wapenbezit bij jongeren aan gaan pakken, omdat het wapenbezit onder jongeren een groeiend probleem is. ,,Het dragen van (steek)wapens is geen sociale verplichting, het is een keuze. Een keuze die onherroepelijk leidt tot meer onveiligheid en ernstige problemen", zegt burgemeester
Marianne Schuurmans bij de start van de campagne.
(bewerkt persbericht gemeente Haarlemmermeer)
Steeds meer (steek)wapens
Volgens Schuurmans dragen steeds meer jongeren een (steek)wapen bij zich, omdat ze zich onveilig voelen, of omdat ze op die manier respect af willen dwingen. ,,Een ontwikkeling waar ik mij als burgemeester én als moeder grote zorgen over maak", zegt de burgemeester.
Keuze is wel degelijk mogelijk
Met de campagne YouChoose wil de burgemeester laten zien dat er wel degelijk een keuze is. De campagne richt zich naast jongeren ook op de ouders. Daarnaast werken politie, lokale influencers en professionals in het jeugd- en jongerenwerk en onderwijs mee aan de campagne. In oktober organiseert de politie drie inleverdagen, waarbij jongeren hun wapen kunnen inleveren zonder dat dit een aantekening of straf oplevert.
Bijna dagelijks
De media berichten inmiddels bijna dagelijks over steek- en schietincidenten waarbij jongeren vanaf zo’n 12 jaar betrokken zijn. In Haarlemmermeer vonden in de afgelopen 22 maanden acht incidenten plaats, waarbij twee met dodelijke afloop. Het incident waarbij een 64-jarige inwoner bij een pinautomaat door twee jongens van 15 en 16 werd doodgestoken, staat iedereen nog op het netvlies gegrift.
Gevoel van onveiligheid
Jongeren geven aan zich op straat onveilig te voelen, anderen ontlenen status aan het dragen van een wapen. Daarnaast komt wapenbezit door jongeren door alle lagen van de bevolking en bij alle soorten gezinnen voor. De (steek)wapens die men bij zich draagt variëren van grote messen tot keukenmessen en schroevendraaiers.
YouChoose
Sinds deze week is de gemeente Haarlemmermeer in samenwerking met Politie, en Soapbox Jongerenmarketing gestart met de YouChoose campagne. Belangrijkste boodschap van deze campagne is dat jongeren een keus hebben: de keus om een mes of ander wapen te dragen, de keus om drugs te gebruiken, of de keus om indruk te maken met échte skills, zoals de Haarlemmermeerse freerunner Joram in een campagne-video laat zien. Daarnaast spreekt de campagne ook de ouders aan om in gesprek met hun kind. Het is bedoeld om te weten waar hun kind mee bezig is, wat het doet, met het op stap is en hoe het bij grote kinderen voelt.
QR-codes
Op verschillende locaties in de gemeente zijn QR-codes op de stoep geplaatst. Ook hangen er overal in de gemeente posters met de QR-code. Deze QR-codes leiden naar video’s met straatinterviews en jongeren zoals freerunner Joram die hun skills laten zien. De komende periode zullen er steeds nieuwe filmpjes worden geplaatst. Meer informatie over de campagne is te vinden op de speciale
webpagina .