Snelbussysteem beste oplossing voor vervoersdrukte Haarlem – Schiphol – Amsterdam

Foto: Charles Duijff

Uit onderzoek komt een vernieuwd snelbussysteem tussen Haarlem, Schiphol en Amsterdam naar voren als beste oplossing voor de verwachte vervoersdrukte in de regio in de nabije toekomst. In de komende jaren worden er rond Amsterdam en Haarlem ruim 175.000 woningen gebouwd.

Naar verwachting groeit ook het aantal banen. Reden voor de Vervoerregio Amsterdam, de provincie Noord-Holland en de gemeente Haarlem om een ontwikkelperspectief op te laten stellen om te zorgen dat onze regio goed bereikbaar blijft.

Reizigers moeten zich ook in de toekomst comfortabel, snel en duurzaam kunnen verplaatsen van bijvoorbeeld huis naar werk. Daarom moet het huidige OV-netwerk versterkt en uitgebreid worden. Wethouder Berkhout: “Bereikbaarheid houdt zich niet aan gemeentegrenzen. Het is dus belangrijk dat we hierbij samenwerken in onze regio. We onderzoeken samen de beste opties en op dit moment lijkt een snelbussysteem voor onze verbindingen richting Amsterdam en Schiphol kansrijk. Dit is een combinatie van tram en bus die een snelle, duurzame, comfortabel en flexibele reis van deur tot deur kan bieden.”

Comfortabel, snel en duurzaam van deur tot deur

Met de komst van de woningen en banen in de regio is een sterke toename van het woon-werkverkeer waarschijnlijk. Het huidige OV-netwerk kan deze toename niet aan. Een snelbussysteem biedt de snelheid, frequentie en capaciteit van een metro met daarbij de flexibiliteit (qua inzetbaarheid) en de ‘lagere’ kosten die een bus biedt. Een mogelijke oplossing dus, blijkt nu. Het snelbussysteem rijdt op vrijliggende busbanen en biedt goede overstapmogelijkheden binnen het regionale netwerk. Uit het onderzoek komt ook een nieuwe mogelijkheid in beeld voor een vierde verbinding, naast de huidige drie. Deze nieuwe verbinding ligt in het grote gebied tussen het nieuw te ontwikkelen knooppunt Haarlem Nieuw Zuid, de binnenstad van Amsterdam en Amsterdam-Zuid.

Twee andere opties onderzocht

Degiotram blijkt volgens de onderzoekers niet te voldoen aan de minimale benodigde snelheid en kwaliteit om het toekomstige probleem op te lossen. Het Light Rail systeem is hiervoor wel geschikt, maar blijkt niet rendabel genoeg. Voor de lange termijn, na 2050, blijft er volgens de onderzoekers wel een doorgroeimogelijkheid richting het Light Rail-concept als de reizigersvraag zich zodanig ontwikkelt dat dit beter zou aansluiten op de wens.

Snelbussysteem verder onderzoeken

Het is nog niet zeker of het nieuwe snelbussysteem er komt. Het snelbussysteem is nieuw en de ontwikkeling ervan moet nog preciezer worden uitgedacht. Dit jaar onderzoeken de samenwerkingspartners verder of het snelbussysteem een haalbare oplossing is voor de periode tot 2040. Het ontwikkelperspectief is hier te lezen.

Cookieinstellingen