KLM en Transavia gaan hun oude Boeing 737-vloot inruilen voor nieuwe toestellen van Airbus. Vanaf 2023 gaan beide maatschappijen vliegen met de Airbus A320neo en grotere Airbus A321neo. In 2030 moet de laatste Boeing 737 zijn vervangen door een Airbus.
(bronnen: KLM / NH Nieuws)
Het moederbedrijf van KLM en Transavia, Air France-KLM, heeft getekend voor in totaal 100 Airbus A320neo en A321neo's, met een optie voor nog eens 60 van dit soort toestellen. Er wordt later bepaald hoe dat aantal wordt verdeeld onder KLM en Transavia.
Klimaatdoelen
Met de aanschaf van de Airbus A320 en A321's denkt KLM te kunnen bijdragen aan de klimaatdoelen van Parijs. De Airbus A320neo family-vliegtuigen produceren tot 50% minder geluid dan de huidige oudere generatie vliegtuigen en zorgen voor een vermindering van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van 15%.
“Deze order voor vlootvernieuwing is voor KLM een belangrijke vervolgstap in de doelstellingen op het gebied van duurzaamheid, klantervaring, comfort en efficiency. Met de nieuwe vliegtuigen boeken we aanzienlijke winst in vermindering van CO2-uitstoot en geluidsproductie. Ik ben blij dat we door te blijven investeren in ons product, verbeteringen behalen op het gebied van efficiency en klantervaring. Door de coronacrisis hebben we ons het afgelopen anderhalf jaar moeten concentreren op overleven. Nu we op de weg naar herstel zitten, kunnen we gelukkig weer vooruitkijken. Met deze order, die een belangrijk onderdeel is van ons herstructureringsplan, maken we ons bedrijf en ook onze klantervaring verder klaar voor de toekomst”, aldus KLM CEO Pieter Elbers”.
KLM heeft momenteel 46 Boeing 737's, naast een aantal grotere Boeings, Airbus A330's en verschillende Embraers die voor KLM Cityhopper vliegen. Transavia heeft zo'n 40 Boeing 737's en heeft geen ander type in haar vloot.