Parkeren in de polder voordelig in vergelijking met veel andere gemeenten

Uit Nieuw-Vennep zijn de betaalpalen ondertussen helemaal verdwenen
Uit Nieuw-Vennep zijn de betaalpalen ondertussen helemaal verdwenen
Foto: hrlmeer

Verreweg de meeste gemeenten hebben het uitmelken van parkeerders tot kunst verheven. Acht van de tien grote gemeenten spekten sinds 2012 de kas door tariefstijgingen tot wel zestig procent door te voeren. In de polder vallen de tarieven nog erg mee.

Dit blijkt uit een onderzoek van de koepelvereniging Detailhandel Nederland naar de geldbedragen die in 36 grote steden in de parkeerautomaat moeten worden gegooid, waaruit dagblad de Telegraaf onlangs citeerde.

Onverantwoord

De brancheorganisatie spreekt van ’onverantwoord en onbegrijpelijk gemeentelijk beleid’: „Goed parkeerbeleid is het visitekaartje van de stad”, aldus de branchevereniging. Wie met de auto komt, stuit op steeds hogere kosten bij het bezoek aan binnensteden. Landelijk gezien zijn de parkeertarieven de afgelopen vijf jaar met 13 procent gestegen. Assen spant de kroon met een inflatie van zestig procent voor het op straat zetten van de auto.

Hoofddorp is voordelig, Nieuw-Vennep gratis

Wie goedkoop uit wil zijn, is het best af in de gratis gemeente Westland. Heerenveen is met 1,20 euro per uur voordelig, net als Hoofddorp met 1,35 euro. Wat betreft het straatparkeren in 36 onderzochte grote winkelsteden komt Hoofddorp in de top 5 van goedkoopste gemeenten op plek 3. In de top 5 van goedkoopste parkeergaragetarieven staat het Polderplein op plek 2, met 50 eurocent per 40 minuten. Onlangs kondigde de gemeente aan ook goedkopere tarieven voor kortparkeren te willen invoeren. In het centrum van Nieuw-Vennep is onlangs gratis parkeren ingevoerd. Bij winkelcentrum Getsewoud werd al geen parkeergeld geheven. Ook bij het winkelcentrum in Badhoevedorp is het kosteloos parkeren.

Eenzijdig

Amsterdam blijft de duurste ’spot’ om de wagen te stallen: voor het eerste uurtje moet daar 5 euro worden afgetikt. Utrecht en Haarlem zijn nummer twee en drie met respectievelijk veertig en tachtig cent minder. Vooral Assen krijgt veel kritiek in het onderzoek: „Die stad kent een torenhoge winkelleegstand. Het is schandalig dat juist hier de parkeertarieven ongenadig werden verhoogd”, aldus bestuurslid Dolf Kloosterziel van Detailhandel Nederland. Assen acht het onderzoek eenzijdig: „Op straat parkeren is weliswaar duurder, maar de prijzen in onze parkkeergarages zijn gehalveerd. Een dagkaart kost daar slechts 6 euro, dat lees ik dan weer niet terug. Deze maatregelen zijn genomen in nauw overleg met de ondernemers in onze binnenstad”, aldus zegsman Martin de Bruin.

Dertig cent

Andere steden die de parkerende stadsbezoekers een flinke poot uitdraaien zijn Haarlem (plus 53 procent sinds 2012), Zaanstad (34 procent) en Rotterdam (33 procent). Gemiddeld is het maximale uurtarief in de onderzochte gemeenten de afgelopen vijf jaar met dertig cent opgelopen tot 2,61 euro. (Bron: de Telegraaf)

Cookieinstellingen