Studenten Nova College Business School halen 2200 euro op met Charity Battle

Foto: Nova College

KENNEMERLAND – De eerstejaarsstudenten van de Business School van het Nova College op de campus Haarlem hebben twee weken een ‘The Charity Battle’ gehouden. De opdracht: in groepjes van 5 studenten uit verschillende opleidingen met een startkapitaal van 5 euro creatief ondernemen om geld in te zamelen voor een goed doel naar keuze. Daarmee hebben de studenten 2200 opgehaald.

Naast die aanzienlijke financiële opbrengst hebben ze geleerd met elkaar samen te werken en creatief te ondernemen. Belangrijke vaardigheden voor deze young professionals. Het project is onderdeel van zogenaamde Connectweken die de Business School organiseert met Young Society. Tijdens deze Connectweken gaan de studenten actief aan de slag met opdrachten die helpen om hun skills verder te ontwikkelen. Met deze opdrachten bouwen de studenten aan hun 21ste-eeuwse vaardigheden.

Minionderneming
Elk groepje studenten vormde een minionderneming die een product of dienst moest kiezen, daar waarde aan toevoegen en vervolgens verkopen tegen een hogeren prijs. Ze moesten daarvoor een verkoopplan opstellen, de kosten en opbrengsten inzichtelijk maken en dat geheel presenteren voordat ze echt aan de slag konden met hun bedrijf. Daarbij moesten ze laten zien goed samen te werken en te communiceren. Dit alles om het doel te bereiken: een zo hoog mogelijke winst behalen en die doneren aan het goede doel dat ze hadden gekozen.

Qua creatief ondernemen lieten de studenten zien heel vindingrijk te zijn: zo hebben ze bijvoorbeeld cupcakes gebakken en verkocht, auto’s gewassen, honden uitgelaten, een sponsorloop georganiseerd, snoepjes verkocht en een raadspel ‘hoeveel knikkers in de pot’ gehouden. Voor de studenten zelf viel ook wat te winnen: een bioscoopbon voor 25 euro voor de onderneming met de hoogste winst en een JBL box voor de klas met de hoogste winst.

Cookieinstellingen