HAARLEMMERMEER - Op maandag 25 augustus openen de scholen in Haarlemmermeer weer hun deuren. Dat betekent meer scholieren op de fiets en extra drukte op de weg. De gemeente Haarlemmermeer roept automobilisten daarom op om in de weken na de zomervakantie extra alert te zijn en hun snelheid te verlagen.
(bron: Gemeente Haarlemmermeer)
Samen met de Vervoerregio Amsterdam (VRA) geeft de gemeente dit jaar opnieuw bekendheid aan de campagne ‘Onze scholen zijn weer begonnen’. Langs de weg hangen spandoeken met de oproep rustig te rijden en goed op te letten. Een lagere snelheid verkort de remweg en vergroot de kans om tijdig te reageren op onverwachte verkeerssituaties.
Uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat langzamer rijden een van de meest effectieve maatregelen is om scholieren te beschermen. Te hoge snelheid is een belangrijke veroorzaker van verkeersongevallen; naar schatting speelt dit bij een derde van de dodelijke ongevallen een directe of indirecte rol.
Kwetsbare jonge fietsers In de maanden augustus en september raken onder 12-jarige scholieren die fietsend naar school gaan bijna twee keer zoveel kinderen betrokken bij verkeersongevallen als in andere maanden. Het creëren van een veilige schoolomgeving is daarom essentieel. De VRA en wethouder Marja Ruigrok (Verkeer en Vervoer) adviseren automobilisten waar mogelijk schoolzones te vermijden.
Vernieuwde campagne De campagne is dit jaar vernieuwd. De boodschap komt niet langer vanuit de overheid, maar vanuit de kinderen zelf. Zij verschijnen in de campagne-uitingen met de duidelijke oproep: “Beste automobilist, rijd hier alsjeblieft met gepaste snelheid”. Ook is gekozen voor de formulering ‘onze scholen’ in plaats van ‘de scholen’, om het gevoel van gezamenlijke verantwoordelijkheid te benadrukken. Meer informatie over de campagne is te vinden op: verkeerenmeer.nl/campagnes/onze-scholen.
Rijden zonder afleiding Naast snelheid speelt ook afleiding een belangrijke rol in de verkeersveiligheid. De gemeente benadrukt het belang van MONO rijden: ongestoord en zonder smartphonegebruik achter het stuur. Uit onderzoek van SWOV blijkt dat 66 procent van de automobilisten aangeeft weleens de telefoon te gebruiken tijdens het rijden. Dit varieert van bellen en berichten lezen tot het instellen van navigatie of zelfs vergaderen. Deze afleiding vergroot het risico op ongevallen, zeker in de buurt van jonge fietsers.
Wil je dat ik dit persbericht ook in een compacte versie maak (korter, meer geschikt voor snelle plaatsing in lokale media), of mag het in deze uitgebreide vorm blijven?