SCHIPHOL - Schiphol heeft de primeur om als eerste
luchthaven een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU) in de operatie
te testen. De H2-GPU is ingezet om toestellen van
KLM Cityhopper op het
platform te voorzien van stroom, bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de
cockpit.
Deze wereldprimeur is onderdeel van het door Schiphol
geïnitieerde samenwerkingsverband TULIPS, mede gesubsidieerd door de Europese
Commissie.
Schiphol werkt samen met grondafhandelaren en de
luchtvaartsector aan een uitstootvrije operatie. Sommige vliegtuigen aan de
gate worden al voorzien van elektriciteit door e-GPU's (electrical Ground Power
Units). Deze e-GPU's moeten voor het opladen naar laadpunten worden verplaatst.
De nieuwe H2-GPU kan ter plaatse worden bijgetankt, wat tijd en
voertuigbewegingen bespaart. Ook hebben e-GPU’s soms onvoldoende capaciteit,
waardoor diesel-GPU’s nog nodig zijn. Naast het schonere HVO100 voor diesel
zoeken de partijen naar een uitstootvrije oplossing, zoals de waterstof-GPU.
Sybren Hahn, Executive Director Infrastructure: “Ik ben
enorm trots dat we op Schiphol deze innovatie als eerste luchthaven wereldwijd
kunnen testen. De op waterstof aangedreven GPU past binnen onze ambitie om in
2030 uitstootvrij te willen zijn met onze eigen activiteiten op de grond. Door
constant te blijven innoveren en verbeteren dragen we bij aan het verbeteren
van de luchtkwaliteit voor onze medewerkers en de directe omgeving”.
Maarten Koopmans, Managing Director KLM Cityhopper: “Het
is belangrijk dat we waterstof aangedreven apparatuur ontwikkelen om een
emissievrije grondoperatie te realiseren. De batterijoplossingen van nu voldoen
namelijk niet altijd aan de operationele eisen. Bij KLM Cityhopper werken we
samen met onze partners hard aan technologische oplossingen die we uiteindelijk
standaard kunnen gebruiken in onze operatie. Ik vind het daarom een eer dat wij
als eerste de nieuwe waterstof GPU kunnen testen”.
Schiphol - pressroom
Samenwerking
De test wordt uitgevoerd in samenwerking met KLM en
verschillende andere partners en wordt mede gesubsidieerd door de EU. De H2-GPU
is ontwikkeld door Zepp.solutions, een scale-up uit Delft, en de Oostenrijkse
GPU-producent Dynell. KES beheert de GPU-pool op Schiphol en verzorgt het
gebruik bij de verschillende afhandelaren.
Project TULIPS
Schiphol coördineert het door de Europese Commissie
gefinancierde project TULIPS. In dit samenwerkingsverband van 33 Europese
luchtvaartpartijen en kennisinstituten worden nieuwe technologieën en
procedures ontwikkeld die de verduurzaming van luchthavenoperaties zullen
versnellen. Naast de ontwikkeling van deze H2-GPU werkt het project ook aan
grootschalige SAF-leveringen, duurzame energieopslag en circulaire
materiaaloplossingen die bijdragen aan de doelstellingen van de EU Green Deal.