HAARLEMMERMEER - In de gemeente Haarlemmermeer rijden maar
liefst vijf verschillende openbaarvervoersbedrijven. Ze voeren hun taak uit in
opdracht van de provincies Noord-Holland en Zuid-Holland, de Vervoerregio
Amsterdam (VRA) en het Rijk. Openbaar vervoer is geen gemeentelijke taak. De
gemeente adviseert wel ieder jaar als er door de openbaarvervoersbedrijven een
nieuwe dienstregeling wordt gemaakt.
Nieuwe dienstregeling in december
Ieder jaar gaat in december een nieuwe dienstregeling in.
Dat betekent dat bus- en/of treinlijnen en hoe vaak de bus of de trein rijdt
kunnen veranderen. Kijk daarom goed in de reisplanners. Hieronder volgt een
overzicht van de belangrijkste wijzigingen voor de gemeente Haarlemmermeer.
Amstelland-Meerlanden
Voor het gebied binnen de Ringvaart, Amstelland-Meerlanden
heeft de VRA met vervoerder Connexxion afspraken gemaakt om in stapjes terug te
keren naar de situatie van voor corona en de personeelstekorten. Dat betekent
onder andere dat de meeste wijzigingen hier pas in mei 2025 plaatsvinden en
niet in december 2024. De wijzigingen in december 2024 zijn:
· Lijn 300 gaat
van acht keer per uur naar negen keer per uur
· Lijn 341 gaat
binnen Hoofddorp van vier keer per uur naar acht keer per uur (alleen in de
spitsuren)
In december 2024 start een nieuwe buslijn Lijn 343. Deze
lijn start vooruitlopend op een toekomstige Hoogwaardig Openbaar
Vervoersverbinding (HOV) tussen Noordwijk en Schiphol. Er wordt nog goed
gekeken naar de definitieve route van deze lijn. Dat gebeurt samen met
inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Omdat Lincolnpark al
gebouwd wordt vindt de gemeente het belangrijk dat de wijk – vooruitlopend op
een besluit over de definitieve route – wel al een busverbinding heeft. Daarom
hebben wij met de VRA en Connexxion lijn 343 in het leven geroepen.
De veranderingen als gevolg van deze buslijn zijn als volgt:
· Een nieuwe
Lijn 343 gaat rijden tussen Hoofddorp Station en Hoofddorp Sportcomplex Koning
Willem-Alexander (SKWA) via de nieuwe wijk Lincolnpark. Deze zal in eerste
instantie vier keer per uur in de spitsuren, twee keer per uur in de daluren en
een keer per uur in de avonden/weekend rijden. Ondanks het 3xx-nummer is het
nog geen echte R-netlijn;
· Als gevolg
van deze nieuwe lijn zal het deel van Lijn 169 tussen SKWA en Spaarne Gasthuis
komen te vervallen. De halte Duinbeek vervalt daarmee. Reizigers van deze halte
kunnen kiezen tussen Lijn 343 rechtstreeks naar het station vanaf de halte SKWA
of Lijn 341 via Hoofddorp Centrum naar station en Schiphol vanaf de halte
Floriande Zuid;
· Lijn 341
rijdt nog maar tot Schiphol Airport/Plaza in plaats van tot station Amsterdam
Zuid;
· Een nieuwe
Schipholnet-Lijn 198 wordt ingevoerd om het vervallen deel van lijn 341 (tussen
Schiphol en Amsterdam Zuid) over te nemen.
Haarlem-IJmond
Dit vervoersgebied valt onder de provincie Noord-Holland en
omvat voor Haarlemmermeer de buslijnen 12, 80, 382 en 680 die met name in het
noorden van de gemeente rijden, het gebied van het voormalige Haarlemmerliede
en Spaarnwoude. De enige wijziging voor de gemeente is:
· Lijn 80 zal
in de zomerdienstregeling (mei-september 2025) ook op zondag vier keer per uur
rijden.
Zuid-Holland-Noord
Enkele lijnen in het zuiden van Haarlemmermeer reden sinds
2013 onder de vlag van Arriva. Dit valt onder het vervoersgebied wat door de
provincie Zuid-Holland wordt aangestuurd. Het belangrijkste is dat Arriva wordt
vervangen door een andere partij: Qbuzz, die de opdracht (concessie) heeft
gewonnen om tot 2032 het openbaar vervoer in Zuid-Holland-Noord aan te bieden.
Vanaf medio 2025 zullen zij naar verwachting volledig uitstootvrij (Zero
Emissie) rijden. Een nieuwe vervoerder betekent vaak veel wijzigingen, dus ook
hier. Hieronder een overzicht van de wijzigingen voor Haarlemmermeer per
december 2024:
· De huidige
Lijn 57 (Nieuw-Vennep – Hillegom – Leiden) wordt streekBuzz Lijn 22. Deze gaat
vanaf Noordwijkerhout via de N206 rijden en slaat daarmee Voorhout, Sassenheim
en Oegstgeest over waardoor reizigers uit Nieuw-Vennep en Beinsdorp sneller in
Leiden zijn. In de ochtendspits zal deze lijn twee keer per uur rijden tussen
Hillegom en Nieuw-Vennep in plaats van een keer per uur in de huidige situatie.
Lijn 57 blijft dan als lijn bestaan tussen Lisse, Noordwijkerhout, Voorhout en
Sassenheim.
· Qliner Lijn
361 wordt vanuit Sassenheim doorgetrokken naar Noordwijk en gaat onder de
snelBuzz formule rijden. Deze HOV-formule heeft niet de kenmerken van R-net,
maar heeft bijvoorbeeld wel directere routes en daarmee snellere reistijden.
· Qliner Lijn
365 gaat volgens de snelBuzz formule rijden.
· Er komt een
nieuwe snelBuzz Lijn 366 die gaat rijden tussen Leimuiderbrug en Leiden als
opvolger van Lijn 56. Samen met Lijn 365 krijgen Weteringbrug en Leimuiderbrug
daarmee vier keer per uur een hoogwaardige verbinding richting Leiden en ’s
avonds en in het weekend twee keer per uur.
· R-net Lijn
470 gaat nog vaker rijden:
Vóór 07.00 uur op werkdagen richting Schiphol zes keer per
uur in plaats van vier keer per uur.
Tussen 07.00 en 08.00 uur op werkdagen richting Schiphol
acht tot tien keer per uur in plaats van zes tot acht keer per uur.
Tussen 08.00 en 09.00 uur op werkdagen richting Schiphol
standaard zes keer per uur rijden in plaats van vier keer per uur.
In de middagspits (van 16.00 en 18.00 uur) richting Alphen
aan den Rijn rijdt minimaal zes keer per uur een bus. Tussen 18.00 en 19.30 uur
rijdt vier keer per uur een bus.
· Nachtlijn 870
wordt N70, zodat het duidelijker wordt dat dit een nachtversie is van R-net
Lijn 470. De bus gaat vaker rijden: van een keer per anderhalf uur naar een
keer per uur. De bus stopt ook bij het Brugrestaurant/A4, zodat personeel en
bezoekers ook ’s nachts veilig gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer.
Hoofdrailnet
Onder het hoofdrailnet vallen alle treinen van de
Nederlandse Spoorwegen. Ook voor hen geldt dat in december 2024 de
belangrijkste wijzingen in het aanbod worden doorgevoerd. Deze zijn per station
in Haarlemmermeer:
Schiphol Airport
· Intercity
Direct rijdt vanuit Schiphol Airport niet meer naar Amsterdam Centraal maar
rijdt via Amsterdam Zuid. Daarbij gaat deze voor een deel door richting
Lelystad en voor een deel richting Amersfoort Schothorst.
· De
Intercity’s vanuit Groningen/Leeuwarden naar Den Haag Centraal rijden niet meer
tussen Schiphol Airport en Den Haag Centraal.
· Vanuit
Schiphol Airport naar het oosten moeten reizigers voortaan overstappen op
Amersfoort Centraal.
· De Intercity
tussen Arnhem Centraal en Rotterdam Centraal via Schiphol Airport rijdt van
maandag tot en met donderdag ook tussen de spitstijden.
· De Intercity
tussen Nijmegen en Schiphol Airport rijdt verder richting Den Haag Centraal.
· De Intercity
tussen Venlo en Schiphol Airport rijdt verder richting Dordrecht.
· De
introductie van een Airport Sprinter. Zie ook onder het kopje Hoofddorp en
Nieuw-Vennep.
Hoofddorp en Nieuw-Vennep
Vooruitlopend op een mogelijk besluit over een doortrekking
van de metro richting Hoofddorp wordt tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp
een Airport Sprinter geïntroduceerd. Deze gaat:
-
van maandag tot en met vrijdag van 06.00 en
20.00 uur acht keer per uur rijden.
-
Op zaterdag en zondag van 09.00 tot 20.00 uur
acht keer per uur rijden
-
Op de overige momenten vier keer per uur rijden.
De eerste en laatste ritten zijn twee keer per uur.
De Sprinter van Amersfoort Vathorst via Amsterdam Centraal
naar Hoofddorp rijdt niet meer tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp om ruimte
te maken voor de Airport Sprinter.
De Sprinter van Utrecht Centraal naar Hoofddorp rijdt weer
zeven dagen per week tot 20.00 uur en rijdt doordeweeks door naar Leiden
Centraal.
De Sprinter tussen Lelystad Centrum en Hoofddorp rijdt door
naar Den Haag Centraal.
De Sprinter van Hoorn Kersenboogerd naar Den Haag Centraal
eindigt vanuit Hoorn in Hoofddorp in plaats van Den Haag. Deze lijn rijdt
voortaan de hele week twee keer per uur, waarbij de laatste Sprinter uit
Hoofddorp een half uur later vertrekt.
Omdat er ruimte gemaakt moet worden voor de Airport Sprinter
tussen Hoofddorp en Amsterdam Centraal zijn het nu vooral de Sprinters van en
naar Amsterdam-Zuid en verder die naar Haarlemmermeer toe rijden. Dit betekent
dat reizigers vanuit Nieuw-Vennep altijd moeten overstappen op Hoofddorp of
Schiphol Airport voor de bestemmingen Amsterdam Lelylaan, Amsterdam Sloterdijk
en Amsterdam Centraal.
Halfweg-Zwanenburg
De Sprinter tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort aan Zee:
-
Start doordeweeks een half uur eerder richting
Zandvoort aan Zee;
-
Rijdt op zondag eerder twee keer per uur;
-
Stopt op zondag in beide richtingen een half uur
eerder.