Nieuwe dienstregeling openbaar vervoer: dit verandert in de gemeente Haarlemmermeer

15 dec , 14:12 Algemeen
3z1a2551
Wim Meijer Fotografie
HAARLEMMERMEER - In de gemeente Haarlemmermeer rijden maar liefst vijf verschillende openbaarvervoersbedrijven. Ze voeren hun taak uit in opdracht van de provincies Noord-Holland en Zuid-Holland, de Vervoerregio Amsterdam (VRA) en het Rijk. Openbaar vervoer is geen gemeentelijke taak. De gemeente adviseert wel ieder jaar als er door de openbaarvervoersbedrijven een nieuwe dienstregeling wordt gemaakt.
Nieuwe dienstregeling in december
Ieder jaar gaat in december een nieuwe dienstregeling in. Dat betekent dat bus- en/of treinlijnen en hoe vaak de bus of de trein rijdt kunnen veranderen. Kijk daarom goed in de reisplanners. Hieronder volgt een overzicht van de belangrijkste wijzigingen voor de gemeente Haarlemmermeer.

Amstelland-Meerlanden

Voor het gebied binnen de Ringvaart, Amstelland-Meerlanden heeft de VRA met vervoerder Connexxion afspraken gemaakt om in stapjes terug te keren naar de situatie van voor corona en de personeelstekorten. Dat betekent onder andere dat de meeste wijzigingen hier pas in mei 2025 plaatsvinden en niet in december 2024. De wijzigingen in december 2024 zijn:
·        Lijn 300 gaat van acht keer per uur naar negen keer per uur
·        Lijn 341 gaat binnen Hoofddorp van vier keer per uur naar acht keer per uur (alleen in de spitsuren)
In december 2024 start een nieuwe buslijn Lijn 343. Deze lijn start vooruitlopend op een toekomstige Hoogwaardig Openbaar Vervoersverbinding (HOV) tussen Noordwijk en Schiphol. Er wordt nog goed gekeken naar de definitieve route van deze lijn. Dat gebeurt samen met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Omdat Lincolnpark al gebouwd wordt vindt de gemeente het belangrijk dat de wijk – vooruitlopend op een besluit over de definitieve route – wel al een busverbinding heeft. Daarom hebben wij met de VRA en Connexxion lijn 343 in het leven geroepen.
De veranderingen als gevolg van deze buslijn zijn als volgt:
·        Een nieuwe Lijn 343 gaat rijden tussen Hoofddorp Station en Hoofddorp Sportcomplex Koning Willem-Alexander (SKWA) via de nieuwe wijk Lincolnpark. Deze zal in eerste instantie vier keer per uur in de spitsuren, twee keer per uur in de daluren en een keer per uur in de avonden/weekend rijden. Ondanks het 3xx-nummer is het nog geen echte R-netlijn;
·        Als gevolg van deze nieuwe lijn zal het deel van Lijn 169 tussen SKWA en Spaarne Gasthuis komen te vervallen. De halte Duinbeek vervalt daarmee. Reizigers van deze halte kunnen kiezen tussen Lijn 343 rechtstreeks naar het station vanaf de halte SKWA of Lijn 341 via Hoofddorp Centrum naar station en Schiphol vanaf de halte Floriande Zuid;
·        Lijn 341 rijdt nog maar tot Schiphol Airport/Plaza in plaats van tot station Amsterdam Zuid;
·        Een nieuwe Schipholnet-Lijn 198 wordt ingevoerd om het vervallen deel van lijn 341 (tussen Schiphol en Amsterdam Zuid) over te nemen.

Haarlem-IJmond

Dit vervoersgebied valt onder de provincie Noord-Holland en omvat voor Haarlemmermeer de buslijnen 12, 80, 382 en 680 die met name in het noorden van de gemeente rijden, het gebied van het voormalige Haarlemmerliede en Spaarnwoude. De enige wijziging voor de gemeente is:
·        Lijn 80 zal in de zomerdienstregeling (mei-september 2025) ook op zondag vier keer per uur rijden.

Zuid-Holland-Noord

Enkele lijnen in het zuiden van Haarlemmermeer reden sinds 2013 onder de vlag van Arriva. Dit valt onder het vervoersgebied wat door de provincie Zuid-Holland wordt aangestuurd. Het belangrijkste is dat Arriva wordt vervangen door een andere partij: Qbuzz, die de opdracht (concessie) heeft gewonnen om tot 2032 het openbaar vervoer in Zuid-Holland-Noord aan te bieden. Vanaf medio 2025 zullen zij naar verwachting volledig uitstootvrij (Zero Emissie) rijden. Een nieuwe vervoerder betekent vaak veel wijzigingen, dus ook hier. Hieronder een overzicht van de wijzigingen voor Haarlemmermeer per december 2024:
·        De huidige Lijn 57 (Nieuw-Vennep – Hillegom – Leiden) wordt streekBuzz Lijn 22. Deze gaat vanaf Noordwijkerhout via de N206 rijden en slaat daarmee Voorhout, Sassenheim en Oegstgeest over waardoor reizigers uit Nieuw-Vennep en Beinsdorp sneller in Leiden zijn. In de ochtendspits zal deze lijn twee keer per uur rijden tussen Hillegom en Nieuw-Vennep in plaats van een keer per uur in de huidige situatie. Lijn 57 blijft dan als lijn bestaan tussen Lisse, Noordwijkerhout, Voorhout en Sassenheim.
·        Qliner Lijn 361 wordt vanuit Sassenheim doorgetrokken naar Noordwijk en gaat onder de snelBuzz formule rijden. Deze HOV-formule heeft niet de kenmerken van R-net, maar heeft bijvoorbeeld wel directere routes en daarmee snellere reistijden.
·        Qliner Lijn 365 gaat volgens de snelBuzz formule rijden.
·        Er komt een nieuwe snelBuzz Lijn 366 die gaat rijden tussen Leimuiderbrug en Leiden als opvolger van Lijn 56. Samen met Lijn 365 krijgen Weteringbrug en Leimuiderbrug daarmee vier keer per uur een hoogwaardige verbinding richting Leiden en ’s avonds en in het weekend twee keer per uur.
·        R-net Lijn 470 gaat nog vaker rijden:
Vóór 07.00 uur op werkdagen richting Schiphol zes keer per uur in plaats van vier keer per uur.
Tussen 07.00 en 08.00 uur op werkdagen richting Schiphol acht tot tien keer per uur in plaats van zes tot acht keer per uur.
Tussen 08.00 en 09.00 uur op werkdagen richting Schiphol standaard zes keer per uur rijden in plaats van vier keer per uur.
In de middagspits (van 16.00 en 18.00 uur) richting Alphen aan den Rijn rijdt minimaal zes keer per uur een bus. Tussen 18.00 en 19.30 uur rijdt vier keer per uur een bus.
·        Nachtlijn 870 wordt N70, zodat het duidelijker wordt dat dit een nachtversie is van R-net Lijn 470. De bus gaat vaker rijden: van een keer per anderhalf uur naar een keer per uur. De bus stopt ook bij het Brugrestaurant/A4, zodat personeel en bezoekers ook ’s nachts veilig gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer.

Hoofdrailnet

Onder het hoofdrailnet vallen alle treinen van de Nederlandse Spoorwegen. Ook voor hen geldt dat in december 2024 de belangrijkste wijzingen in het aanbod worden doorgevoerd. Deze zijn per station in Haarlemmermeer:
Schiphol Airport
·        Intercity Direct rijdt vanuit Schiphol Airport niet meer naar Amsterdam Centraal maar rijdt via Amsterdam Zuid. Daarbij gaat deze voor een deel door richting Lelystad en voor een deel richting Amersfoort Schothorst.
·        De Intercity’s vanuit Groningen/Leeuwarden naar Den Haag Centraal rijden niet meer tussen Schiphol Airport en Den Haag Centraal.
·        Vanuit Schiphol Airport naar het oosten moeten reizigers voortaan overstappen op Amersfoort Centraal.
·        De Intercity tussen Arnhem Centraal en Rotterdam Centraal via Schiphol Airport rijdt van maandag tot en met donderdag ook tussen de spitstijden.
·        De Intercity tussen Nijmegen en Schiphol Airport rijdt verder richting Den Haag Centraal.
·        De Intercity tussen Venlo en Schiphol Airport rijdt verder richting Dordrecht.
·        De introductie van een Airport Sprinter. Zie ook onder het kopje Hoofddorp en Nieuw-Vennep.

Hoofddorp en Nieuw-Vennep

Vooruitlopend op een mogelijk besluit over een doortrekking van de metro richting Hoofddorp wordt tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp een Airport Sprinter geïntroduceerd. Deze gaat:
-            van maandag tot en met vrijdag van 06.00 en 20.00 uur acht keer per uur rijden.
-            Op zaterdag en zondag van 09.00 tot 20.00 uur acht keer per uur rijden
-            Op de overige momenten vier keer per uur rijden. De eerste en laatste ritten zijn twee keer per uur.
De Sprinter van Amersfoort Vathorst via Amsterdam Centraal naar Hoofddorp rijdt niet meer tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp om ruimte te maken voor de Airport Sprinter.
De Sprinter van Utrecht Centraal naar Hoofddorp rijdt weer zeven dagen per week tot 20.00 uur en rijdt doordeweeks door naar Leiden Centraal.
De Sprinter tussen Lelystad Centrum en Hoofddorp rijdt door naar Den Haag Centraal.
De Sprinter van Hoorn Kersenboogerd naar Den Haag Centraal eindigt vanuit Hoorn in Hoofddorp in plaats van Den Haag. Deze lijn rijdt voortaan de hele week twee keer per uur, waarbij de laatste Sprinter uit Hoofddorp een half uur later vertrekt.
Omdat er ruimte gemaakt moet worden voor de Airport Sprinter tussen Hoofddorp en Amsterdam Centraal zijn het nu vooral de Sprinters van en naar Amsterdam-Zuid en verder die naar Haarlemmermeer toe rijden. Dit betekent dat reizigers vanuit Nieuw-Vennep altijd moeten overstappen op Hoofddorp of Schiphol Airport voor de bestemmingen Amsterdam Lelylaan, Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Centraal.

Halfweg-Zwanenburg

De Sprinter tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort aan Zee:
-            Start doordeweeks een half uur eerder richting Zandvoort aan Zee;
-            Rijdt op zondag eerder twee keer per uur;
-            Stopt op zondag in beide richtingen een half uur eerder.