Klacht Van der Veer tegen AD ongegrond verklaard

Foto: svdj

Journalist Koen Voskuil van het Algemeen Dagblad valt niets te verwijten in zijn berichtgeving over het Haarlemmermeerse gemeenteraadslid Anneke van der Veer. Dat oordeelt de Raad van de Journalistiek.

Van der Veer stapte naar die raad na berichtgeving van Voskuil in het AD over factuurfraude. De kop boven het artikel was ’Raadslid Haarlemmermeer strijkt Benetton-buit op’ naar aanleiding van een internationale fraude waarbij plaatsgenoot Ari Olivier (ook wel bekend als ’meesteroplichter’) van Van der Veer betrokken was.

‘In context bezien’

In het artikel staan, gaf Van der Veer voor de Raad van de Journalistiek toe, geen fouten. Het klopt dat er 118.500 euro op haar bankrekening is gestort. Maar, stelde Van der Veer, zij wist niet dat dat geld mogelijk van fraude afkomstig was. Van der Veer maakte met name bezwaar tegen de kop boven Voskuils artikel. De Raad voor de Journalistiek oordeelt dat de kop ’weliswaar een grensgeval is, maar moet – bezien in de context – niet als onredelijk beschadigend voor klaagster worden aangemerkt’.

‘Geen onjuistheden’

Want, oordeelt de raad: „In het artikel is duidelijk hoe het geld op de rekening van klaagster is beland en bovendien is haar reactie – inhoudend dat het zou gaan om een ’gewone’ effectenportefeuille en het een ’keurige transactie’ leek – in het artikel opgenomen. Verder is het journalistiek relevant om te vermelden dat klaagster lid is van de gemeenteraad. Ook is niet gebleken dat het artikel relevante feitelijke onjuistheden bevat.’’ (Bron: Haarlems Dagblad)

Reacties