B&W spreken zich in nota uit over nieuwe parkeergarages

Het nieuwe stadscentrum moet het bestuurlijk-, cultureel- en uitgaanshart van Hoofddorp worden.

Dat zeggen burgemeester en wethouders over de omgeving van het Raadhuisplein in hun nota die dinsdag 30 mei is gepubliceerd. In het gebied worden veel ontwikkelingen verwacht, zoals de bouw op het Apriscoterrein, het nieuwe raadhuis en het voorzetgebouw. Door de verwachte gebiedsontwikkelingen verdwijnen 1186 parkeerplaatsen. Het college van burgemeester en wethouders én de gemeenteraad vinden dat deze minimaal moeten terugkomen. Uitbreiding tot vijfduizend parkeerplaatsen voor bezoekers van het centrum is en blijft het uitgangspunt.

Voorkeursmodel

Het college heeft gestudeerd op drie modellen waarmee de eerder genoemde 1186 parkeerplaatsen kunnen worden terug gewonnen. De voorkeur gaat uit naar het model met één grote parkeergarage met één verdieping onder de drie ‘ontwikkelblokken’: centrumblok, werkhuis (voor ambtenaren) en parkblok (woningen met uitzicht op Fruittuinen). Plus een parkeergarage op de locatie Binnenweg ter hoogte van het transformatorgebouw met plek voor circa 850 auto’s. Met een grote eenlaagse parkeergarage kiezen de bestuurders voor kwaliteit, worden meer woningen mogelijk en hogere grondopbrengsten. Weliswaar laten de nadere modellen nog hogere opbrengsten zien, maar hun voorkeursmodel wint het als het om kwaliteit gaat. Het plan voor een ondergrondse Raadhuispleingarage van twee lagen komt wat het college betreft definitief te vervallen omdat hier meer nadelen dan voordelen aan kleven, zoals de hoge stichtingskosten en de kostbare benodigde constructie met onderwater beton.

Aantrekkingskracht

De Binnenweggarage kost inclusief het bouwrijp maken van de (gemeente)grond en de benodigde infrastructurele aanpassingen ruim 12 miljoen euro. Berekeningen met de huidige cijfers laten een exploitatietekort zien maar het college verwacht toch betere financiële resultaten te kunnen behalen omdat Haarlemmermeer groeit evenals de aantrekkingskracht van het centrum van Hoofddorp. De Binnenweggarage brengt enkele infrastructurele aanpassingen met zich mee. Zo moet op de Nieuweweg een opstelstrook komen voor links afslaand verkeer naar de Binnenweggarage. Op de Binnenweg zelf zijn aparte opstelstroken voor verkeer naar links en rechts nodig.

Rotonde

De huidige rotonde kan blijven, aldus het college, maar moet wel worden aangevuld met een extra opstelstrook op de Burgemeester Van der Willigenlaan naar de rotonde toe en een extra rijstrook op de Nieuweweg naar de rotonde voor verkeer naar de Burgemeester Van der Willigenlaan.

Fietsenstalling

Het college besteedt in zijn nota veel aandacht aan de mogelijkheden voor ‘bezoekers van en werkers in het centrum’ om hun fiets veilig te stallen. Tijdens hun zoektocht naar mogelijkheden voor het overdekt en bewaakt stallen van fietsen in nieuwe en bestaande gebouwen, zijn de bestuurders uitgekomen bij het bestuurshuis. Dat kan in de aanbouw zijn maar ook de bestaande kelder voor personeel is groot genoeg voor het stallen van fietsen. Het college ziet graag een uitgang voor voetgangers ter hoogte van de bioscoop of aan de voorkant van het raadhuis.”

Het college kondigt in zijn nota gesprekken aan over de ontwikkelingen in het gebied rond het Raadhuisplein met bewoners, bezoekers, winkeliersvereniging, eigenaren en andere betrokkenen zoals Cultuurgebouw, bioscoop en horeca.

Cookieinstellingen