Voorgenomen verkeersmaatregelen moeten Ringdijk aantrekkelijker maken

Verkeerssituatie bij Cruquius
Verkeerssituatie bij Cruquius
Foto: Wim Meijer Fotografie

Met een reeks van verkeersmaatregelen heeft de gemeente als doel om de Ringdijk van Haarlemmermeer veiliger en aantrekkelijker te maken. In het vierde kwartaal van 2019 neemt de gemeente verkeersmaatregelen op de Leimuiderdijk in Leimuiderbrug en de Huigsloterdijk in Weteringbrug. Op de Zwanenburgerdijk in Zwanenburg is dit naar verwachting eind 2020.

Veel verkeer

Er rijdt veel verkeer over de Ringdijk. Om tot een verbetering te komen hebben veel inwoners met de gemeente de laatste jaren meegedacht en meegepraat. Een van de problemen die bewoners aan de Ringdijk ervaren is dat op dit moment een deel van het verkeer veel te hard rijdt. Volgens de gemeente gaat het juist om hun veiligheid en leefbaarheid.

Aantrekkelijk en leefbaar gebied

Redenen voor de gemeente Haarlemmermeer om van de Ringdijk weer een  te maken. In 2016 en 2017 is de gemeente met meer dan 500 bewoners van alle dorpen aan de Ringvaart in gesprek gegaan over wat de gemeente kan verbeteren op het gebied van onder meer verkeersveiligheid.

Plannen gebundeld

De gemeente heeft na al deze gesprekken de plannen gebundeld en aansluitend een visie opgesteld. Aan de hand van deze zaken en uitkomsten en voert de gemeente de verbetervoorstellen uit. Dat heeft er toe geleid dat in Vijfhuizen een aantal chicanes zijn verwijderd en is in Nieuwe Meer een fietsstraat aangelegd.

Leimiuderdijk en Huigsloterdijk

Voor het komende kwartaal wil de gemeente verkeersmaatregelen nemen op de Leimuiderdijk in Leimuiderbrug en de Huigsloterdijk in Weteringbrug. Eind 2020 is de Zwanenburgerdijk in Zwanenburg aan de beurt. Wethouder Verkeer en Vervoer Marja Ruigrok heeft afgelopen week een rondje Ringvaart gefietst om meer te horen en te zien over de verkeersmaatregelen die de gemeente per kern wil gaan nemen.

Leimuiderdijk, Leimuiderbrug

Ruigrok heeft gemerkt dat bewoners van de Leimuiderdijk vinden dat het verkeer met veel te hoge snelheid over de dijk raast. Met de bewoners is gekozen om de dijk af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. De afsluiting komt onder de Leimuiderbrug nabij de N207. In de nieuwe situatie is de onderdoorgang alleen geschikt voor fietsverkeer. Het autoverkeer moet een andere route volgen.

Fietsverkeer en voetgangers

Fietsverkeer en voetgangers kunnen gebruik blijven maken van de dijk. Bewoners die een auto bezitten gaan in de nieuwe situatie maar ongeveer 100 meter omrijden. De Weteringweg neemt de functie voor het doorgaand verkeer over. Volgens de gemeente is dat gezien het karakter van de weg, ook de bedoeling.

Huigsloterdijk/Leimuiderdijk, Weteringbrug

Voor zowel de Leimuiderdijk en de Huigsloterdijk bij Weteringbrug is het de bedoeling dat de gemeente deze aantrekkelijker maakt voor fietsers door de aanleg van een fietsstraat. De fietsstraat komt tussen Huigsloterdijk 42 en Leimuiderdijk 473. De maximumsnelheid voor auto’s blijft 30 kilometer per uur. Op het overige deel van de Huigsloterdijk en de Leimuiderdijk gaat de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom naar 50 kilometer per uur.

Overige maatregelen

Een andere verkeersmaatregel die de gemeente wil nemen, is het afsluiten van de Huigsloterdijk ter hoogte van Weteringbrug voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer. De gemeente heeft daar als doel om de hoeveelheid verkeer tussen de Lisserweg en de Weteringweg tot vrijwel nul te laten dalen. De afsluiting van dit weggedeelte betekent voor deze inwoners met een auto betekent dat zij ongeveer 500 meter moet omrijden.

Wegversmallingen

De gemeente gaat de wegversmallingen ter hoogte van Huigsloterdijk 85 en Leimuiderdijk 476, verwijderen en de bijbehorende voorrangsregeling wordt ingetrokken. Als laatste komt er op het kruispunt van de Huigsloterdijk en de Lisserweg een voorrangsregeling, zodat het verkeer op de fietsstraat op de Huigsloterdijk voorrang op het verkeer op de Lisserweg.

Zwanenburgerdijk, Zwanenburg

Als laatste krijgen de inwoners aan de Zwanenburgerdijk in Zwanenburg ook te maken met nieuwe maatregelen. Volgens de gemeente is dit een van de drukste stukken van de Ringdijk, waar ongeveer 5500 auto’s per dag over de dijk rijden.

Afsluiting voor gemotoriseerd verkeer

Ook daar gaat de gemeente de dijk bij de Venenweg afsluiten voor gemotoriseerd verkeer. Deze maatregel bidet de gemeente de mogelijkheid om een fietsstraat aan te leggen waardoor de snelheid van het gemotoriseerd verkeer omlaag kan naar 30 kilometer per uur.

Rijrichting

De gemeente gaat de rijrichting met een bord aangeven. Volgens de gemeente moet dat leiden naar een veiligere en prettigere situatie voor de bewoners. Het biedt zelfs kansen voor toerisme en recreatie. Om tot een locatiekeuze te komen voor de afsluiting, is op twee plaatsen een proefafsluiting geweest. Ook is er overleg geweest met de hulpdiensten. In het geval van een calamiteit kunnen de hulpdiensten de Zwanenburgerdijk blijven gebruiken.

Bron: InforMeer

Cookieinstellingen