Leerlingen Haarlemmermeer Lyceum en studenten Nova College Beverwijk maken kennis met windparkbouwer

Foto: Nova College

Energiebedrijf Vattenfall en het Nova College Beverwijk organiseerden op 1 oktober in Beverwijk een challenge voor jongeren. Examenkandidaten tweetalige mavo van het Haarlemmermeer Lyceum kregen samen met mbo studenten ‘Junior consultant Duurzaamheid’ en ‘MyTec’ van het Nova College een primeur: een inkijkje in de wereld van windparkbouwers op zee. Britse studenten van de Norfolk UTCN leerden de jongeren wat er komt kijken bij het bouwen van een windpark, in uiteenlopende rollen. Van projectleider tot ontwerper, van verantwoordelijke voor het betrekken van de omwonenden tot expert op het gebied van milieueisen. Eén van de belangrijkste middelen hierbij is virtual reality.

“Deze geïntegreerde aanpak sluit naadloos aan op hoe we de vraagstukken van de energietransitie moeten aanvliegen. Want een windpark bouwen draait om zóveel meer dan de techniek alleen”, verklaart Peter Smink, CEO Vattenfall Nederland. “Hoe je omgaat met de omgeving, met natuur in de regio, maar ook hoe je praktisch een aansluiting van je windpark realiseert is minstens zo belangrijk. Het is dan ook goed om jongeren met technische kennis en commercieel adviserende vaardigheden daar al vroeg mee bekend te maken. Ik ben er trots op dat we de expertise van Vattenfall kunnen aanwenden om jonge mensen te enthousiasmeren voor een toekomst in de duurzame energiesector.”

De kracht van het wind-programma van Vattenfall zit in het feit dat studenten in het hoger onderwijs worden opgeleid, om hen vervolgens aan leeftijdsgenoten in de vakopleidingen uit te laten leggen waar ze op moeten letten. De zogeheten ‘peer mentors’ sluiten qua belevingswereld goed aan op de belevingswereld van jongeren. Deze methode is ontwikkeld in het Verenigd Koninkrijk, en zal ook in Nederland worden uitgerold. Onder begeleiding van universitaire studenten – die door deze begeleidingsrol zelf ook veel ervaring opdoen – werken de mbo-studenten en 4e jaars mavo in groepjes. Met gegeven data – als verschillende types windturbines en kostenplaatjes – wordt gewerkt aan het digitaal bouwen van een windpark dat aan allerlei eisen moet voldoen, zoals wet- en regelgeving en omgevingsbetrokkenheid. Het eindresultaat is vervolgens in 3D te bewonderen met een VR-bril. Deze aanpak past goed in de samenwerking binnen de Techport-regio waar onderwijs en bedrijfsleven intensief samenwerken.

“Al groeit het aantal mbo-studenten in onze technologische mbo-opleidingen, toch is er een groeiend tekort aan jong technisch personeel en we werken er op allerlei manieren aan om extra nieuwe aanwas aan te trekken” licht Lucas Land van het Nova College toe. “Resultaten uit de Britse aanpak laten zien dat door met professionele middelen en materialen te werken, jongeren een realistisch beeld krijgen van hoe hun carrière eruit kan komen te zien. En dat slaat aan! We kijken er naar uit om dit programma ook in andere evenementen in te kunnen zetten en zo hopelijk voldoende experts in de energietransitie op te kunnen opleiden. En hopen natuurlijk met aandacht voor dit programma ook meer scholieren te inspireren voor een technologische vervolgopleiding.”

Cookieinstellingen