ACM waarschuwt consumenten voor impulsaankopen via social media

Foto: acm

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start donderdag 23 november met de campagne ‘Bestel niet zomaar iets via social media. Check eerst wie er achter zit.’

Met deze campagne wil de ACM consumenten bewust maken van de risico’s van impulsaankopen via social media. Het aanbod kan er in de advertentie aantrekkelijk uitzien, maar om problemen achteraf te voorkomen is het belangrijk om te checken wie de verkoper is en of die echt bereikbaar is vóórdat je iets koopt.

Zoek eerst meer informatie

Bernadette van Buchem, directeur consumenten van de ACM: “Op social media word je steeds vaker gericht benaderd door commerciële partijen. Het blijkt dat consumenten zich gemakkelijk laten verleiden tot impulsaankopen en soms tientallen of honderden euro’s betalen aan bedrijven die ze niet kennen. Daarom roepen we in deze campagne op om eerst meer informatie over de verkoper te zoeken voordat je iets koopt.”

Kopen via social media

Nederlanders kopen steeds meer via social media, met name op Facebook en Instagram. Veel aanbiedingen op social media worden in gerichte advertenties aangeboden. Je kunt het product in een paar klikken kopen, zonder tussenkomst van een webwinkel. Dat kan handig zijn. Maar het kan ook voor problemen zorgen. De advertenties zijn later namelijk moeilijk terug te vinden. De verkoper kan daardoor relatief eenvoudig anoniem blijven.

Antwoorden op vragen

Wat doe je als er een ander product op de mat valt dan je had verwacht en je het bedrijf niet kunt bereiken? Of als er niet of te laat wordt geleverd? Of je dacht een gratis product te bestellen en ze sturen achteraf alsnog een rekening? Of je krijgt je geld niet terug ook al heb je je aankoop binnen de bedenktijd teruggestuurd? De ACM richt zich met haar campagne specifiek op de doelgroep van 15-25 jarigen omdat zij zeer actief zijn op social media en extra gevoelig zijn voor impulsaankopen. Om hen te bereiken zet de ACM ook YouTubers in.

Wat kun je als consument doen?

Heb je al betaald of je gegevens verstuurd via een bestelformulier, dan kun je dat vaak niet of moeilijk terugdraaien. Daarom:

  • Check eerst wie de aanbieder is, en of die betrouwbaar is.
  • Check de contactgegevens en bewaar die.
  • Check de bereikbaarheid per telefoon en email.
  • Betaal achteraf, of betaal verzekerd.

Via haar consumentenloket ConsuWijzer biedt de ACM een Online Shop Check aan. Die geeft consumenten handige tips om te controleren of een bedrijf betrouwbaar is.

Onduidelijkheid over verkoper

Consumenten kunnen een paar dagen na de aankoop vaak niet meer achterhalen bij wie ze hun bestelling deden. Sommige verkopers vermelden geen of onjuiste contactgegevens op hun social media bedrijfspagina. Daardoor zijn zij lastig of niet te traceren.

Retourrecht en verzendkosten

Ook blijkt dat bedrijven die via social media verkopen consumenten vaak niet alle informatie geven over het product, het bedrijf en de aankoop, zoals informatie over het retourrecht en de verzendkosten. Terwijl zij, net als webwinkels, verplicht zijn deze informatie duidelijk te vermelden voordat de consument de aankoop doet.

Waarom deze campagne?

De ACM vindt het belangrijk dat consumenten veilig online kunnen kopen. De online consument is een belangrijk thema voor de ACM. Vanwege de toename van het aantal verkopen via social media, start de ACM nu deze campagne. Het doel is om consumenten bewust te maken van de risico’s en handvatten te bieden om problemen te voorkomen. Problemen rondom aankopen via social media kunnen zij melden bij ConsuWijzer.

Reacties