Schiphol ziet in milieueffectrapportage ontwikkelmogelijkheden

Als de effecten van het vliegverkeer op Schiphol worden berekend volgens de strengere Europese rekenregels, in plaats van het Nederlandse rekenmodel, voldoet de luchthaven aan de wettelijk gestelde eisen.

Dat blijkt nadat voor een uitgebreide milieueffectrapportage (MER) de andere rekenmethodiek wordt gebruikt. Volgens Schiphol is dit een basis om verdere ontwikkeling van Schiphol mogelijk te maken.

Europese rekenregels

Het ministerie van Infrastructuur & Milieu sprak met Schiphol af een uitbreiding van de MER te verzorgen op basis van de Europese rekenregels. Het Europese model is uitgebreider dan het Nederlandse. Zo kent het Nederlandse model slechts negen vliegtuigcategorieën voor vliegtuigen, terwijl het Europese model verfijnder is en werkt met cijfers per vliegtuigtype en per motortype.

‘Reëler en verfijnder’

Daarnaast wordt in de methodiek rekening gehouden met bochten. Het geluid in binnen- en buitenbochten verschilt door overhellen van de vleugels. Verder worden de effecten van start- en landingsprocedures in het Europese model reëler en verfijnder berekend. In de milieueffectrapportage zijn vervolgens twee situaties vergeleken: de situatie van 2015 waarbij het gaat om 450.000 vliegbewegingen met de “toekomstige situatie” van 500.000 vliegbewegingen. Dat is het plafond tot en met 2020 dat is afgesproken met alle partijen.

Positief verschil

In een persverklaring steekt Schiphol in zijn algemeenheid ruim onder de norm te blijven. “Er is bijvoorbeeld een positief verschil van 29 procent binnen het criterium voor het aantal ernstig gehinderden” aldus de luchthaven. “Vergelijken we de twee situaties met elkaar, dan zien we een kleine toename van hinder, logischerwijs veroorzaakt door meer vliegverkeer (+50.000 vliegbewegingen). Het aantal slaapverstoorden is ook onder de norm en gelijk in beide situaties.”

Hinder beperkt

Volgens de luchthaven kan geconcludeerd worden dat de geleverde en afgesproken inspanningen van de luchtvaartsector om stiller te gaan vliegen en daarmee hinder te beperken zijn gehaald. Ook kunnen de resultaten helpen bij het maken van kaders voor toekomstige woningbouw in de omgeving van de luchthaven. “De resultaten laten zien dat de verdere ontwikkeling van Schiphol mogelijk is op een duurzame en veilige manier”, aldus de verklaring.

Cookieinstellingen