Inzet gemeentelijke BOA’s tegen taxironselaars

Vanaf 1 juli gaan BOA’s in dienst van de gemeente Haarlemmermeer op Schiphol aan de slag om de hinder door taxironselaars intensiever tegen te gaan.

Gemeentelijke handhavers zijn opgeleid en getraind voor hun taak en hebben meer geweldsbevoegdheden dan de huidige ingehuurde handhavers. Zo mogen zij wel handboeien gebruiken bij staande houdingen. Over de inzet van gemeentelijke handhavers is in samenspraak met Schiphol besloten; de kosten worden gedragen door de luchthaven. Er komen in het gemeentelijke BOA-korps 12 FTE bij om de handhaving op het gewenste kwalitatieve niveau te krijgen.

Harde kern

Volgens burgemeester Theo Weterings zijn zo’n 150 verschillende taxi aanbieders bij betrokken partijen, waaronder de Marechaussee, in beeld. Van hen zijn er 40 actief waarvan er 20 tot de harde kern worden gerekend. Weterings spreekt van een problematiek die in de voorbije maanden ‘beter beheersbaar is geworden’. De overlastgevers die in groten getale voor de ingang van Schiphol Plaza stonden om klanten op te pikken, zouden inmiddels zijn verdwenen. De hinder voor honderd procent uitbannen lijkt hem echter onmogelijk.

Verblijfsontzegging

Doordat de rechter na toetsing toepassing van de APV met aanwijzing van het verbodsgebied legitiem acht, is de kans op veroordeling bij voorgeleiding van notoire overtreders groter. Overigens loopt nog een beroep tegen deze uitspraak; de behandeling wordt dit najaar voorzien. De gemeentelijke BOA’s kunnen, naast een proces verbaal, verblijfsontzeggingen opleggen in geval van aanleiding van taxidiensten in het verbodsgebied. De ontzegging heeft een looptijd van een maand maar kan oplopen tot maximaal 6 maanden in geval van recidive.

Cookieinstellingen