Verkeer rijdt weer door Velsertunnel

Melanie Schultz van Haegen bij de heropening.
Foto: Wim Meijer

Na exact negen maanden afsluiting is de Velsertunnel vanochtend weer opengegaan voor het verkeer. De ingrijpende renovatie van Nederlands oudste snelwegtunnel is daarmee volgens plan afgerond.

‘De hele regio heeft uitgekeken naar de heropening van de Velsertunnel’ aldus minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu.

Verkeer vanmorgen vroeg al vrij baan
Vanmorgen in alle vroegte, nog vóór het begin van de spits, was het moment daar: zonder ceremonieel openden de slagbomen van de tunnel en kreeg het verkeer vrij baan. Dit om het spitsverkeer niet onnodig in de weg te zitten.

Minister Schultz
Later vanmorgen volgde de officiële heropening door Minister Schultz die haar dank uitsprak aan de regio en alle bij de renovatie betrokken instanties. ‘De hele regio heeft uitgekeken naar de heropening van de Velsertunnel. Negen maanden lang heeft het verkeer over tijdelijke routes gereden. Veel weggebruikers hebben het roer omgegooid en meden de spits. De regio bleef daardoor bereikbaar en daar kunnen we met zijn allen trots op zijn. De Velsertunnel is stipt volgens planning helemaal gemoderniseerd en kan nu weer jaren mee’, aldus de minister.

 

 Oldtimers
Vervolgens deed de minister verwoede pogingen om het startschot te geven voor een bonte stoet van meer dan zestig oldtimers. Het feit dat het startpistool dienst weigerde kon niet verhinderen dat de nostalgische stoet toch de tunnel inreed om de heropening luister bij te zetten. Veel van de (60) wagens stamden uit het bouwjaar van de Velsertunnel, 1957. Het was een symbolisch eerbetoon aan de eerste opening van de tunnel, dit jaar precies 60 jaar geleden.14 duizend ton asfalt
In negen maanden tijd is de Velsertunnel van binnen compleet gemoderniseerd. Daarvoor waren onder meer 420 kilometer nieuwe kabel, 14 duizend ton asfalt en 22 duizend liter verf nodig. Bijna alle tunnelinstallaties, zoals de ventilatie en het camerasysteem zijn gemoderniseerd of compleet vervangen. Tussen de twee tunnelbuizen zijn vijf nieuwe veilige ruimtes gebouwd en de doorrijhoogte van de Velsertunnel is met 12 centimeter vergroot. Met het vergroten van de doorrijhoogte is de verwachting dat het aantal stremmingen door te hoge vrachtwagens daalt. Dat die 12 centimeter niet voldoende zijn om al deze stremmingen te voorkomen werd pijnlijk duidelijk toen uitgerekend de bus met pers en genodigde gasten voor de tunnel vast kwam te staan door… inderdaad… een te hoge vrachtwagen.

Vraaggesprek tussen DG Rijkswaterstaat Jan Hendrik Dronkers, Ronald Vennik, wethouder Verkeer en Vervoer gemeente Velsen en Ton van der Scheer, voorzitter ondernemersvereniging IJmond tijdens de officiële opening van de Velsertunnel.

Zonder budgetoverschrijding
De werkzaamheden, die inclusief alle bereikbaarheidsmaatregelen 110 miljoen euro hebben gekost, zijn daarmee volgens plan en zonder budgetoverschrijding voltooid. Aanneemcombinatie Hyacint blijft nog zeven jaar verantwoordelijk voor het onderhoud van de tunnel.

Werk aan de weg
Speciaal voor de renovatie had Rijkswaterstaat in de IJmond in totaal 12 kilometer aan tijdelijke wegen aangelegd, iets dat in Nederland maar zelden gebeurt. Met uitzondering van incidenten konden deze tijdelijke routes de verkeerdrukte over het algemeen goed aan waardoor de regio bereikbaar bleef. Tot en met het voorjaar is Rijkswaterstaat met tussenpozen bezig om het oorspronkelijke wegennet te herstellen. Zo zijn er komende weken verschillende nachtelijke afsluitingen op de A22.